RTV Teorija i praksa
sačinjava podsticanje diskriminacije, neprijateljstva i nasilja, koji su zabranjeni zakonom”. Bez obzira na sve ono što se dešava na teritoriji bivše Jugoslavije i na praćenje ratnih sukoba gledanih kroz sve postojeće dozvoljene, već zabranjene i svakako cenzurisane medije, ova konvencija sadrži tipične civilizacijske pretpostavke o kontradiktornom shvatanju slobode, koje se primećuju posmatrajući evropsko medijsko javno mnenje kao i politiku Ujedinjenih Nacija u ovoj oblasti. Sloboda kao „vrhovna, moćna vrednost, izvanredan institucionalizovani ideal, proizašao iz iskustva antičkog ropstva” 3 ima istorijski, sociolośki i konceptualni okvir u našem mišljenju a izvan toga i mesto u nesvesnom, prema teoretičaru afričkog porekla Orlandu Patersonu. Sloboda na Zapadu je trojstvo: lične, suverene i gradanske (civilne) slobode. Za njega je ideal lične slobode iniciran u antičkoj Grčkoj od strane žena koje su bile i kućni robovi i pleń u ratovima, a odnosi se na pravo sopstvene želje. Suverena sloboda je pravo na moć delanja u granicama mogućeg, a gradanska sloboda je pravo na učešće u životu zajednice i upravljanja njome. Ove univerzalisličke protestne i luksuzne apstrakcije neki savremeni francuski mislioci vide kao direktno suprotstavljanje sadašnjem stanju prema kome se gleda na prava migranata, izbeglica i emigranata u zemljama u koje ih primaju. Potvrđujući prava njihove kolektivne pripadnosti odnosno pluralizam tribalističkih kultura, Zapad ozakonjuje etnički primat koji tako prevazilazi etički u odredivanju prava na pripadnost i zavodi ponovo teror krutih šovinističkih predrasuda'’ pravdajući se zahtevima manjina. Internacjonalni standard! se, dakle, ne samo zaboravljaju već je i njihova uloga u aktuelnim skoro nepremostivim teškoćama sa poštovanjem ljudi i informacija vrlo
3 Orlando Patterson, Freedom in the Making of Western Culture, Basic Books, London 1991. ■i Alan Finkielkraut, The Undoing of Thought, Claridge Press, London 1988.
45