RTV Teorija i praksa

zamislima i htenjima Aleksandra Obrenovića) glumci kao što su: Ružica Sokić, Milutin Butković, Mira Banjac, Miodrag Radovanović, Jelisaveta Sablić i drugi pred studijskim mikrofonima uistinu bravurozno tumačili lica i naličja obrenovićevski podsmešljivo izobličene dvonožačke menažerije, i da su ton-majstori Petar Marić i, naročito, Zoran Jerković u svom delokrugu išli ukorak sa autorom i izvođačima - eto dovoljno dokaza za tvrdnju da su ~Šrafekser“ i „Gluvi dirigent“ u punom zenitu nesvakidašnjih radio-dramskih dometa Aleksandra Obrenovića. Treće premijemo emitovanje u Dramskom programu Radio Beograda, „Persijski čibuk“ Aleksandra Obrenovića - usput rečeno, možda četrdeseta, ili pedeseta, svejedno, uspela radio drama ili radio komedija istog autora - ujedno je i povod da se odmah ukaže na dve okolnosti od prvostepene važnosti. Prva je sadržana u činjenici da je celokupna dramaturgija Aleksanda Obrenovića u stvari čitav i veoma šarolik svet tema, likova i njihovih neuobičajenih odnosa i sukoba, svet prividno iščašen, kao da ga gledamo i upoznajemo vizurom i naočarima poremećenih dioptrija koje smešno čine još smejuljivijim i grotesknijim iz ugla tako postavljene komične razrokosti i karikaturalnosti - a druga je zasnovana na obrenovićevski neumornoj, decenijama stvaranoj i virtuozno primenjivanoj sposobnosti da se suvereno pronađe najstrože određen sopstveni dramaturški rukopis, izraz i stii. Tako u „Persijskom čibuku“ srećemo - koga bi drugog?! - starca i staricu koji se i ovom prilikom nezaustavljivo prepiru ni oko čega u čamotinji svoje izlapeiosti, ali nikad onako da podsete na vršnjake i ~ispisnike“ iz prethodnih Obrenovićevih komada, jer uvek deluju kao partneri čija je svakidašnjica osobena i drukčija od životarenja ostalih. U njihov sobičak neočekivano bane samozvani sin koji očas uzdrma i poremeti njihovo i inače sklerotizovano pamćenje, poimanje i rasuđivanje. Sin je u međuvremenu promenio pol, pa se sada predstavlja umetničkim imenom igračice Melite! I upravo od trenutka dolaska Melite, u „Persijskom čibuku“ nastaju kratke, vamičave scene neodoljive komike koja je naglašenija tim više što se u nepogrešivoj režiji autora kao interpretatori pojavljuju Tatjana Lukijanova, Olivera Marković i Predrag Laković. Taj izvođački trio do te mere razigrao je i samosvojno protumačio „Persijski čubuk“ da bi, mime duše,

119