RTV Teorija i praksa

protiv Gota i Persijanaca. Zato što je ispoljio razumevanje i blagonaklonost prema hrišćanstvu, crkva ga je proglasila svecem i dala mu nadimak Veliki. Saša Hadži-Tančić vešto upliće u Konstantinove povratke rodnom gradu sve ono što je pratilo njegov život - počev od unutrašnjih nedoumica pred pojavom hrišćanskih vernika, pa do brojnih protivnika, koji su opsedali i njegov rodni Nais /Naisus/. Nais je nosio u srcu - njegov položaj na reci prema kojoj je i dobio ime, njegovo utvrđenje i mnoga obližnja kastela, Ali, autor se ne zadržava samo na životnim situacijama Konstantinovim: zagledan u prošlost, on obuhvata i potonje događaje, sve do turskih osvajača i Sinđelićevog podviga, da bi sve to zaključio parabolom - povratkom Konstantina Velikog u Nais. Dramaturška faktura dela zasnovana je na unutrašnjim monolozima, ali i na pojedinim dijaloškim scenama i masovnim prizorima, naročito kad se prikazuju sukobi sa Licinijem, ili susreti sa hrišćanima, koje je progonio i übijao, da bi ga, potom, oni pratili u vidu priviđenja. Reditelj Nada Bjelogrlić je sa istančanom pronicljivosti oblikovala radiofonske projekcije Konstrantinovih opsesija i sećanja, nedoumica i srdžbi. Uspela je da sve te projekcije efektno poveže, uprkos brojnim pretapanjima, i da ih dovede do „tačke u večnosti u kojoj se ukrštaju sudbine mrtvih i živih“ - kako se završava Hadži-Tančićevo delo. Velika glumačka ekipa - Petar Banićević, Predrag Ejdus, Milorad Stevanović, Borivoje Kandić, Uroš Glovacki, Milan Mihailović, Ivan Jagodić, Zagorka Marjanović, Ljiljana Jovanović i Olga Zamurović - nadahnuto i übedljivo je oživljavala Hadži-Tančićeve istorijske projekcije. Posebno treba istaći napor Predraga Ejdusa da naglasi nedoumice Konstantinove i njegovu opčinjenost Naisom. Muzički urednik Dragan Mitrić odabrao je za zvučnu osnovu muziku kojaje diskretno izazivala asocijacije na prošlost. Snimak majstora tona Tomislava Perića odlikovao se brižljivo izvedenim pretapanjima pojedinih scena i ambijenata. Realizacija radio drame Povratak u Nais donela je istinsko osveženje u repertoar serije Radio igra ne samo zbog teme, nego i zbog specifične dramaturške obrade. PO CARU PRAVDA U populamoj seriji Zvezdani časovi izvedena je premijera emisije Zakonik Cara Dušana, za koju je scenario napisao

130