RTV Teorija i praksa

Bojana Andrić, Mira Otašević

NARODNO POZORIŠTE U PROGRAMIMA TELEVIZIJE BEOGRAD

Drama Narocinog pozorišta i Redakcja dramskog programa

U životu pozorišne predstave televizija ima neosporno višestruku ulogu. Najčešće je to uloga Rozenlo'anca i Gilderstena koji su tu da zagovaraju, podstrekuju. šire famu: prestonička predstava tako stiže do publike u „malom mestu“, repertoar postiže ekstenzivnu recepciju, kulturni učinak, viši smisao... Druga je uloga prefinjenija, ozbiljnija i ređa. Reč je o ekranizacijama koje ostvaruje redilelj same pozorišne predstave, dakle o televizijskom ostvarenju u kojem pralimo predstavu okom reditelja. Cini se, dakle, da nije neskromno ako zaključimo da televizijski medij ostvaruje Fontibrasovski novum: nova tehnologija pomaže staroj teatarskoj dami da pređe ulicu. Tokom decenija plodne saradnje repertoar beogradskog Narodnog pozorišta nudio je Redakciji dramskog programa Televizije Beograd dela visokog kvaliteta kao otvoren izazov širokom gledalištn. Iz priloženog uvida u dramski program vidljiva je, nažalosl, stalna silazna linija, Ostaje, međutim, nada da će se stvari popraviti. Dramska redakcija Televizije Beograd počela je rad emitovanjem prve originalne TV drame Slučaj и tramvaju (scenario Miodrag Đurđević, režija Janez Šenk) na početku tzv. Sajamskog programa, 2. septembra 1958. godine, kada je počeo da se emituje eksperimentalni program Televizije Beograd. Od prvog dana utvrđen je termin za TV dramu: ponedeljak, posle večemjih vesti. To je, u stvari, bio jedini moguć termin, jer glumci ponedeljkom imaju slobodan dan u pozorištu i mogu da igraju za televiziju

162