RTV Teorija i praksa
Sergije LUKAČ,
Fakultet Političkih Nauka, Beograd
DECA I JAVNA GLASILA
UVODNA REČ
Sazivajući ovo savetovanje sa tematikom iz oblasti socijalne ekologije, Ekološki pokret Vojvodine posvedočava svoju dalekovidost i uporedni korak sa svetskim eko-nastojanjima, Proistekla iz prirodnih nauka, ekologija je ceo jedan vek (od 1866) sve do pre tri decenije ostala prevashodno u svora prirodnjačkom toku puštajući po iznimci poneki sporedni krak prema humanističkim disciplinama. Za Savetovanje Ekologija duha deteta koje su imcirali vojvođanski ekolozi postoje dva aktuelna povoda. Glavnom Dete i rat - kome je bio posvećen prvi dan ovog našeg naučno-savetodavnog skupa objašnjenje daje naš užasni rat; drugoj temi - Dete i javna glasila - razlog je nagli porast uloge javriih glasila u životu dece i traumatsko delovanje informacija o ratu na dečiju psihu. Pre četiri decenije, kada se pojavila televizija, uz već postojeće radijsko interesovanje za decu i dečje za radio i uz sve masovniju štampu za decu - stručna javnost nije uočila ni vaspitne ni komercijalne komponente ovog specijalizovanog medijskog angažmana. Stvari su se spontano razvijale: u poslednjoj deceniji javna glasila, televizija pre svega, po svom uticaju na decu stali su uz rame sa ostalim vaspitnim činiocima, sa porodicom, školom i sve uticajnijim društvenim zaokiuženjem. Nezadovoljstvo vaspitnim efektima porodice ogleda se kiuz sve kritičnije apostrofe. Škola stoji neodlučna posred raskiisnica sa pravaca: ili stvarati po starom totalitamom receptu buduće podanike poslušnike, ili krenuti pravcem liberalnog, kreativnog didaktičkog metoda ka profllisanju slobodno mislećeg mladog građanina, Posle pet decenija autoritarne pedagogije od skora sa kalemom nacionalističke uskosti, predviđanje ishoda ovog procesa u najužoj je zavisnosti od tekuće prosvetne politike. Diuštvena sredina je po svom delovanju na decu ostala poluobjašnjena a i najmlađi megafaktor budućnosti - dečja javna glasila istrajavaju kao nepoznanice, Jedno, međutim, nije bilo teško utvrditi; statistike kupovine dečje štampe, istraživanja slušanosti dečjeg i drugog radija, a naročito dečje gledanje svakolike televizije bili su do pred ovaj poslednji
42