RTV Teorija i praksa
rat - a biće i odmah po njegovom završetku - u velikom porastu. Našli smo se u konstelaciji: sve više medijskih sadržaja za decu i uticaja na njih, a sve manje saznanja o dečjim programima i njihovom delovanju. Ciljevi ovog savetovanja jesu: sagledanje problematike deca i glasila i dijalog sa ovim pedagoškim auditorijem i širom javnošću. Želimo da ukažemo na neistraženost masovnog ~upada“ javnih glasila u život dece. Nije od manjeg značaja pokušaj podsticaja, nadajmo se uspešnog, za saradnju roditelja, pedagoga, psihoioga, komunikologa i istraživača sa autorima i urednicima javnih glasila. Ako se bar započne sadejstvo multipedagoških faktora okupljenih oko dece i medija, komunikologa pre svega, ovo Savetovanje će ispuniti očekivanja. Komunikološka, psihološka, sociološka, pedagoška i druga saopštenja autora na današnjem, drugom danu Savetovanja, otvoriće, nadam se, dveri vašeg interesovanja, a možda će iznedriti i predloge za delovanje kompetentnih timova u širim ili užim, pre svega, školskim sredinama. Pedagozi su u svojoj čistoj nadahnutosti bili uvek otvoreni za preispitivanje starog i prihvatanje novog, dokazano pozitivnog. Najvišu korist mogli bi ipak da ostvare novinari - autori dečjih programa, vaspitači koji su u ovom tematskom dosjeu očigledno prvi po odgovornosti. Zato su novinari-praktičari dobili - prostor za svoja izlaganja koliko i istraživači, Ako budu smogli samoanalitičke snage, njihovi prilozi biće na vrhu doprinosa ovom savetovanju.
Prvoslav S. PLAVŠIĆ,
Centar RTS za istraživanje
DEČJA REALNOST I NJENA MEDIJSKA SUPSTITUCIJA
Osnovna poruka ovog saopštenja može se svesti na sledeće: realni svet u којеш dete živi, razlikuje se od sveta dečje realnosti a ova, opet, od tzv. medijske realnosti. Svaka od njih ima egzistencijalni značaj, ali - pomozimo detetu da ne zamenjuje jednu drugom. Svakako, ovde nije reč samo o različitim entitetima nego i o različitoj vrsti pojmova, ali o tome ćemo nekom drugom prilikom. U pristupu razmatranju tematskih krugova Savetovanja koriste se dve odrednice: deca i dete. Naizgled to je isto ili slično (množina i jednina), osim u slučaju kada želimo da se usmerimo najedan ili drugi aspekt ovog podmeta. Autor se opredeljuje za odrednicu dete smatrajući je primerenijom za razgovor o temi dete suočeno
43