RTV Teorija i praksa

i ugledanja - narodnu muziku u njenim srednjovekovnim načinima ispoljavanja, pa je pred izvođačima bila i mogućnost da stvaraju nove melodije polazeći od inoviranih muzičkih tema, služeći se improvizacijom kao ustaljenim folklomo-muzičkim stvaralačkira postupkom. Zahvaljujući narodnom muzičkom pamćenju, koje je i u ovom slučaju odigralo svoju nezamenljivu ulogu, neki primeri ove vrste su sačuvani, kao što je pesma o ženidbi cara Stefana Dušana, na kojoj su, upravo prema istorijskim podacima, učestvovali Preda ~svirac“ iz Dubrovnika i Dragan iz Prizrena. Muzički primer koji sledi zabeležen je po pevanju počivšeg Dušana Rilaka, vodeničara iz sela Subotice kod Aleksandrovca župskog.

Muzički primer br. 2 „Široko je polje zeleno"

Putujući srednjovekovni muzičari zapadne Evrope (trubaduri, minezengeri i dr.), kao i naši ~svirci“, ~skomrosi“ i ostali, budući da su živeli isključivo od te nove delatnosti, koja je krčila nove puteve kao životna profesija, bili su takođe neumitno upućeni na naglašeno laku shvatljivost i široku prihvatljivost njihove tonskokreativne ponude, nerazgraničene i neodvojene od isto tako prihvatljive poezije. Na taj način je i sam pojam muzički popularnog vremenom do današnjeg dana dobio više značenja, od kojih neka navodimo: a) po kreativno-autorskom značenju populama muzika predstavlja praktični umetnički izraz tokova i promena savremenog masovnog muzičkog ukusa; b) opšte-medijsko značenje - muzika sa rekreativnim svojstvima; c) istraživači efekata delovanja elektronskih medija najbliži su određenju da je to muzika koja, pored ostalih pobrojanih osobenosti, ima moć okupljanja značajne mase slušalaca i gledalaca i njihovog vezivanja za programe radija i televizije, i

147