Rustem i Suhrab
ФИРДУСИЈЕВ ЖИВОТ И ДЕЛА >
менути само задњу (педесету): у њој је Фирдуси, са доста туге, опевао трагични крај Јездегирда Ш, задњега персискога краља. У бици код Кадисије, арапски војсковођа Сад је, по Шахнами, убиострелом иранскога вођу Рустема и тиме је битка одлучена у корист Арапа. Ту је Персија изгубила своју слободу. Кад је Фирдуси и ово опевао, додао је још само неколико већ наведених опросних стихова и завршио ахнаму.
Из овога летимичног прегледа садржаја види се већ: да ЈЏахнама нема једног главног јунака, | ни једне главне радње, као што се то тражи обично. | на Западу од епа. Међутим, треба држати на уму шта је песник хтео да опева, — наиме целу митску,. легендарну и историску прошлост Ирана, од створења света до арапске инвазије у УП веку, а то обухвата више хиљада година. Онда је јасно да Шахнама и не може имати онаквог јединства, какво: имају епови који почивају на другој бази. Осим тога, како је познати историчар светске литературе, Александар Баумгартнер, у једној сличној прилици рекао: „Не мора све на свету бити заокругљено по старокласичком обрасцу...“ Међутим, Фирдусијев еп ипак чини једну целину за се, ипак има извесно | јединство, а то је јединство идеје. Борба светлости и' тмине, односно њихових представника, провлачи се: кроз целу ГПахнаму, најпре у виду борбе против: дивова, а после у виду борбе против Туранаца, и у том је њезино јединство. Поједини поборници ове идеје, ма како дуго живели (Рустем је на пр. кроз неколико векова главни херој), ипак као смртни људи живе и умиру, али народ који се бори за светлост и за слободу, остаје на површини од прве“ до педесете владавине. Тај ирански народ, то је главни јунак ЈЏахнаме. Најзад, што цели огромни · еп веже у једну јединствену целину, то је чињеница да је он од почетка до краја огледало народне традиције, прошлости и веровања.
Иначе, Шахнама има све остале карактеристике јуначкога епа. Пре свега, опширност. Дога-