Seljački kredit : fakta, misli, kritika

42

ство — онда би у једној обично било чланова, који припадају не једној него двема и трима задругама, као што је то и данас случај у многим нашим покрајинама, тако исто као што би у једном месту било по два, три и више савеза, као што их и данас има, па би према томе постојале и две, три и више централа за расподелу кредита— а таква поцепаност не само што је штетна са национално политичког гледишта, него би могла бити и фатална са чисто економско финансијског гледишта (страна 104.).“

Из овога се да извести, да је идеална држава она, у којој је цео народ једне вере, јелног племена и једне политичке странке. Насупрот томе имали бисмо истаћи ноторну чињеницу, да је данас најидеалнија држава у Европи Швајцарска, у којој живе три племена и две вере. Анимозност међу племенима, разним религијама и "разним политичким странкама, не долази као последица те разноврсности, већ вз. других разлога.

Још мање је тачно тврђење, да би деоба кредита Савезима пооштрила ту борбу. У з32друзи се не води политика нити за то има места у њој. Може се у кући задруге политизирати, али се при отправљању задружног после не може да води политика. Задруга је оруђе, којим се помажу међусобно људи везани и другим везама међусобно. Најзад, кад би код нас свака политичка организација била забрањена, као што је то било мање више случај у Аустро-Угарској, онда би се можда мало политизирало око задруге. Али у једној демократској земљи, као што је наша, у којој постоје законом признате верске институције (верске општине) и политичке организације (политичке странке), никоме не може ни пасти на памет, да преко задруга води политику, као што показује пример код нас. Шта ће Хрвату да води политику у задрузи, кад он то може радити на. збору, у кафани и у стану своје странке.