Sion

215

Али одсвега, највише се Милошбринуо о миреком духовенству — поповима, које је био побудио, да приме учешће у народном образовању. А да би и сами свештеници били људи спремни за свој учитељски позив, он у договору с тадашаим митрополитом Детром и скупштином, која је о Духовима 1886. године држана у Крагујевцу , изда закон, да се училиште богословско при митрополиту подигне, у коме ће се младеж српска спремати са свештенике и учитеље народне 2 ). На тој истој скуштини, која је држана у здању „управителног совјета," обнародован је и нацрт духовних власти у Србији. А код митрополита беше заведена конзисторија као највиши црквени суд, са четири члана свештеничког чина и једнога секретара, грађанског чина 3 ). Доцније, уређена је била и апелаторијска конзисторија, као највећа духовна инШТаНЦИЈа у Србији. ( наставићк се).

Папство и његова центра/шзација. (наставак). Да не идемо у стара времена доста нам је споменути из новог доба министре Помбала, Гедела, Ришељуа, Мазарина, Шоазеља, Л.опковића, Кауница, Метерниха које су многи сувремени хвалили и узор-дипломате сматрали али данас је пала завеса, и они пред пеустрашљивим, непристрасним оком историје изгледају онако као што мора изгледати сваки човек с кога се скине незаслужени накит. Наш задатак није да оцењујемо дела Бизмаркова, јер нити смо за то дорасли нити сиомен нртвих: четрдесетодневно 20 нара, на по године 1 грош, а на годину 20 пара. Архијерејима је највише било стало за димницом, од које су они добијали годишње до 30.000 гроша. „Србија и Русија" Н. Попова, св. I. сир. 164—165, 2 ) „Православље" св. I. за Јануар 1871. г. чл. „Нацрт духов. развитка у кнезк. Србији," стр. 8. 3 ) „Србија и Русија," Н. Попова. св. II. стр. 130.