Sion
427
се гледа чим скорије оно рјешити; јер, закључује, гдје су тако обширне народне симпатије к једној цркви, тамо се само добру надати може." ( наставиће с».) Папство и његова централизација. (НАСТАВАК.) Калуђерство папству је приарављало оружје и крчило путове. Велика разлика постоји између калуђера православнога и калуђера римскога. Калуђер је православни спреман скочити у ватру за веру и народност своју и туна остаје; али калуђер римски, осим што воле веру, приправан је да предузме све и сва, чим му налог стигне од надлежног старешине; он је у друштву, у шуми, у царским палатама једнако равнодушан; њему сева у мозгу само заповест надетојатеља ; па се небо орило или под њим земља зевала он мора налог да изврши илн да се упропасти. Листајући повестницу калуђерства од правила реда св. Венедикта (V века) па све до правила Лигориста или реденториста овога века, калуђер је римски у рукама својих старешина мртво тело, које се креће по вољи надстојатеља и римске курије. Ми овде не пападамо на калуђерство римско, шта, вшпе призњчјемо његове велике заслуге за род човечански; овде само излажемо његову послушност према напству. Они, који у начелу нападају калуђерство , нека изволе прочитати Дандола 1 ) чувеног писца италијанског, говоре ДондесРеђа заступника у италијанском парламенту, швајцера А. Виљата да и не спомињемо неке историке протестанске првога реда. Из међу истока и запада вечита је борба била још пре Христа. Са истока своју светлост, образованост, запад је вавек примао, па (ствар чудновата!) запад је вечито исказивао и данас исказује своју не благодарност према истоку. Власт ") II. топасНзто МЛапо 1862.