Sion

105

благосдовен; ни нросФоре да му се не приме у цркву, нити поп да му кући иде; да му се не молитва, да му се не крсти и т. д. да му се никаква хришћанска тајна и дужност неизврши (ако не скине и кошуљу с леђа па неда Фанариоту кад год му затражи). Ето шта је народ нагнало у Турке, у Арнауте, и у Латине. 1 ) Манастири су градови, према којима се граничила и наша земља и они су хланац заштите и православија и државе на нр. у Банату: Бездин, св. Иван; у Бачкој Ковиље, Бођани; у Срему Фенек, Раковица, Бочин, Прибина Глава, и т. д. И тако до св. Савве није било српске цркве, па ни српске књижевности , ни науке, ни школа. Зато није било ни политичке снаге. Срби су живили по племенима; свако племе засебно није имало снаге да се ослободи од спољних непријатеља, нити да развије своју унутрашњу снагу, на су сва и била нод влашћу Грчком или Маџарском. Свети Симеун — отац Савин, мачем поквари племенеко живљење и раскрсти ш њиме; св. Савва — син књигом унесе у српски народ и племена буктиње науке и иаравствену снагу и моћ, и племена се уједине , изједначе и прелију у један целокупан народ са једнаким симпатијама и антипатијама, једнаким жељама и тежњама и ми га видимо унутра сталиих убеђења, а с поља слободан, силан, моћан, чувен и припознат, Пала је држава због унутрашњих ненријатељства, а остала српска црква и сриска наука са школама. И ми видимо, да је то душевио јединство и име српско одржао српски народ ') А то се и дан — дањи у највећем јеку ради по српским земљама, иако од фанариоти, тако и од других бугарсклх владпка, а што је најужаеније, ови последњи где год нађу српску школу, одма је затварају. Фанариоти би сада билп друкчијп, алп им народ неверује. . . Пре 22 дана интрпгама бугарског владике Виктора затворене су све школе у Нмшу, а о осталнм нема се шта ни говорити. 1864 год. калуђер Дионпсије — бугарин, послан из Цариграда, у манастпру св. Дпмитрија, Краљевпћа Марва, сналио је двоја кола српских књлга и у цркви закречио све српске светптеље.... Ур.