Sion

536

Ја сам јуче сдушао , као да је ово ћутање Павлово изазнано било учтивошћу. Но ја , госиодо , незнам какога рода учтипост и према коме — да ли према Петру ил.и Павлу, могла је захтевати тако ћутан>е?Да лије она имала цељ да не компромитује Петра. То не може бити, милостива госнодо! Ја веома ноштујем Петра и не могу допустити мисао о такој бојазни и такој нискоћи , мисао , да је се он до таке мере бојао мучеништва; но ја веома уважавам и Павла, и не могу допустити да би он могао бити такога мишљења о еуапостолу свом. Неки веле: он би могао нреко мере изнети га на видик међу осталим хришћанпма. Не , господо он тиме неби могао довести Петра у опасност , и кад се он није бојао да компромитује своје помоћнике, који се находише с љим у затвору , нити се бојао да компрометује лица , која припадаше двору ћесара , шаљући им поздраве , онда се он , ја мислим , још мање могао бојати да својим поздравом компромитује Петра. Јђ ипак тврдим , да ћутање Павлово доказује, ако ништа друго , а оно то , да у то време, кад је Павле писао из Рима, а без сумње он је из Рима писао, да бар у то време Петар није био у Риму. Ми имамо сад већ приличну резерву доказа, што сведоче, да Петар није могао бити у Риму пре , него можда тек последњих дана свога живота, као што о томе мисле неки писци. Но у Библији, господо, ми налазимо не само то, што ви називате одричућим доказом ћутања, него и то, што ћу ја да назовем позитивним доказима, т. ј. који се не састоје ни у одрицању , ни у ћутању. Синоћ се говоридо о пророштву Ис. Христа и о томе, како је Јован писао о овоме посде расиећа Петрова , почему је п сами #акт овога распећа изван сваке сумње. Ја се слажем, но да упоредимо ово пророштво са другим пророштвом, што се спомиње у јеванђељу Матијевом (гл. XXIII), кад је Христос, корећи Фарисејце, казао: „Ви ћете распети једнога од мојих апостола! По смислу ових речи Христових, јевреји су на име морали да распну једнога од његових апостола. Но распетих апостола било је свега два. Један по предању — Андрија, други по Библији — Петар. Дакле , поменуто пророштво , без сумње . односило се на Пегра. Алн је Хрисгос за раснеће Петрово корео јевреје; из чега се изводи, да су га морали извршити јевреји, но оно се није могло извршити у Риму , где јевреји нису имали никаке власти , него се морало догодити у таком месту , где су они имали власт , а то је место могао бити само Вавилон, почем је Вавилон био место, где су јевреји, као што ћемо видети, састављали значајну већину и где су