Sion
710
немусломанском душом. За тим душу мусломанина — ако је он само живио саобразно предписима Мухамеда — запаја задахнућем рајскога ваздуха; немусломанска пак душа меће се на муке и искушења. Ма како да је поштен немусломанин, он неможе ући у рај, док напротив мусломанину, ма како он био грешан , остављено је много путова и привел.игнја, по којима он може ући у рај. Праведним мусломанима Мухамед обећава у будућем животу: величанствене шуме и садове . са ладним шедрванскпм водама, раскошне хаљине, царска јела, фино воће, сладка пића, вино, које там већ неможе да опија, дивно оседлане коње, младе и лепе чибугџије, чаробне црнооке жене (хурије) и, напоследку, да се никад неће остарити, но да ће вечно бити сваки онакав, какав је био на земљи, од прилике у 30 својих година. Из овог описа раја спремљеног праведним мусулманима, не видимо што друго, до грубо уображење о блаженству човека, уображење, које нема у себи ништа, што засеца у област духовности и узвишене наравствености. Турска вера неможе да поња блаженство без јела , пића , хаљина и без црнооких жена. Обећавајући правовернима у будућем животу младе и лепе послужитеље , Мухамед обећава да ће и за гробом бити господе и робова. Другог идејала о срећи турчин нема и неможе да замисли; с тога и тежи да га оствари док је још на земљи. По ваздан он пуши на чибук, пије каву, прислушкује жубор поточића и чесама, шета по гусна■(ом ладу, те тиме још сад као да осећа и унеколико ужива будуће блаженство. Адабисецелог века могао напајати таквом безбрижном слашћу, он — колико год има снаге — граби и пљачка подручна му племена... Јавна продаја и куповина робова, премда је забрањена у турској , али се она ипак практикује по ка#анама и приватним кућама. Робство је дозвољено — као што ћемо даље видети — самим Пророком, и трајаће у турској дотле, докле траје и мусломанске вере, која га узима у заштиту и освештава. Харемски живот и ропство стоје у тесној вези међу собом и једно без другог неможе опстати. Кад би престало ропство, онда бп се морао изменити живот жен& по новим — сувременим начелима , а то је толико колико изменити нарави, обичаје, навике, веровања, на кратко морао би се изменити и прерадити цео друштвени живот Турака. Еад је Мухамед издао овој закон , ропство беше разширено свуда у накрст. Да је он изашао с противним мишлењем , да је ватрено и плаховито почео да брани женскиње, п да заступа