Školski glasnik
9
Стр. 218.
ШКОЛСКИ ГЈ1АСНИК
Бр. 14.
сталеж народних учитеља, а тако ни учитељиц*, јер нарочито учитељицама је рад у школи само као неко прелазно стање до удаје или до којег другог иоложаја у животу. Свако тражи згодну прилику да иступи из службе. Просечао доба службовања у варошима било би 8 година.
Школа и Настава. Наотава о моралу у Енглеској. Последњих година развило се у Енглеској све јаче и јаче мишљење, да образовање воље и наравности, мора бити излазна тачка васпитања и наставе; да интелектуално школовање и техничку спрему истина треба марљиво развијати, али да то ипак мора бити подређено образовању поузданог, слободног карактера. Као доказ јачању тога мишљења јесте: Оснивање Мога1 ЈпаћчтсИоп 1л§'ие 1898.; заузимање за наставу у моралу од стране многих школских власти у Енглеској иВелсу; повољан одзив у штампи о свима покушајима те врсте; уз то прихватање наставе у моралу у оквир наставних иредмета, у школском закону од 1906. г., а уз све то још и књижевност која је ставила себи у задаћу, да спреми потребно градиво за ту наставу. У школском закону од '.906. стоји између осталога: „Настава у моралу мора бити један важан саставни део у наставном плану, сваке елементарне школе. Она ће се изводити или у подесној прилици при свакидашњем обрађивању предмета или систематски постепеном обрадом. — Тема сваке лекције треба да се обради у правцу наравствених врлина: Храбрости истинитости, чистоти душе, тела и говора, љубави ка часној игри, заштити елабијега, пажњи према животињама, умерености, самоодрицању, љубави ирема отаџбини, развијању смисла за лепо у уметности и природи. Настава треба да је удешена према дечјој околини у вароши илина селу, а зачињена што живље причама, песмама, изре.»ама, пословицама и поучним примерима. Пошто је циљ такој настави образовање карактера и спремање за живот, мора се иазити при томе на осећај в оеобеност детињу. Настава у моралу само тако може бити успешна, ако се у детету изазове природна морална сагласност, наклоност. Упутство уз закон препоручује директну, систематску, постенену наставу у моралу.
Књижевна помоћна средства за то почела су излазити још 1885. г. Тада је изишло 40 лекција од Е. ЧУ. Носк\уоос1-а под натписом: N0^8 о! Еевбогш оп Мога1-8ићјес1;8. Год. 1900. изишле су госпођице 1 ј 018 Ва^ез' 81огу Ее880П8 оп Сћагак1:ег-ћш1с1ш§; апс! Маппегв, а одређене су биле за забавишта. Год. 1902. од Нп§-ћ Н. СЈиШег-а, књига Аплуагс! апс! Ор\тагс1. 1907. Теасћег8 Напс1ћоок о! Мога1 Ее880118, од А. Ј. Ћ г а1с1§тауе: 1905. 6агс1еп о! СћПс1ћоос1, од АНсе М. Сће81ег1оп8. Е. Ј. (хоиМ издао је 1899, 1903, и 1904. три свеске: Тће СШМгеп'^ Воок о! Мога1 Ее880118. Прва свеска овога дела преведена је већ на више језика, па и на арапски и на језик цејлонских становника. Осим тога је издао 1906. Тће СШМгеп'8 ГМагсћ и једну свеску приповедака, под натписом 1л1е апс! Маппегв, воје је лист 8сћоо1ша81ег најтоплије препоручио, а остала критика изрекла, да су то најбоље приче, што их има за ту сврху. Осим ових дела, која су доста допринела томе да се публика, а особито учитељство упозна са мишљењем о друштвеној настави у моралу, много је учинила у корист те наставе и Мога1 1п8ћч1сИоп лига, која неуморно развија делатност за идеју наставе у моралу. Сва њена издања у кратком, спретном облику истичу сврху: „Увађање систематске светске наставе у моралу и образовање карактера, као главни циљ школског живота." Осим што сваке године издаје та лига извештај о напретку наставе у моралу, издаје и сваке годишње четврти ио једну свешчицу у којој доноси извештаје о скуповима, покушајима, књижевним новостима на томе пољу и т. д. Она штампа мале листиће и раздаје, у којима кратко и јасно расправља и даје обавештаја о сшрним питањима. Између осталога: Настава морална у разреду. Зашто треба да је настава у моралу систематска? Је ли морал за учење ? Наши будући грађани. Наставви планови за наставу у моралу и т. д. Успех лиге је тај, да је и влада помаже и да је сад преко 50 школских власти у гроФијама, варошима и варошицама завело у школе наставу у моралу. Дига ради на томе, да изда једну књигу у којој ће бити градиво, које су скупили учитељи који н^ставу у моралу обрађују директно или индиректно у шк лама. У ту сврху позвала је све учитеље, који у својој наствни тај правац