Školski glasnik, 30. 09. 1908., str. 14

Отр 222.

ШКОЛСКИ ГЈ1АСНИК

Вр. 14.

Ах, како смо се надали, најсветлији сине неба, да ћеш ти који си крв рода нашег, бити бранич наш и нашега рада за народ најкориенијега. Смем ли се надати, да ћеш испунити молбе наше? Цар: Саслушао сам трпељиво реч твоју и чини ми се да су опасне основе о којима причаш. С тога ми је потреба, да саслушам мишљења осталих редова. Заступницима осталих редова. Чули сте, децо моја шта прича молилац овај. Реците отворено, мишљење своје о његову раду ! Мандарин чиновнички: Човек тај, хоће да се узвиси на степен наше части, али он говори с вепризнањем о нашим представницима власти, држи с људима противним твојој влади, не показује пажњу и услужност влас!има, с тога није достојан твоје милости. Мандарин војнички: Човек тај учи, да је рат зло, не говори о историји, о биткама, не буди у ђацима осећај и љубав к реду војничкоме, с тога не заслужује своје помоћи. Бонз: Најјаснији сине неба, заклињем ти се Еудом, да је човек тај и теби и земљи опасан. Дружи се с кастама најнижим, револуционарним, братими се с неваљалци, ствара удружења нротив нас, не признаје нас за виши ред, не помаже нас у народу, шта више обара рад наш. Под видом шпрења просвете обара наше учење, не одаје иоштовање твојим наредбама, а тиме квари народ, руши углед твој, наш и власти. Па з то да га наградиш? Никад, и по сто иута никад! Треба да га казниш и ни мрве да ме не даш. Земљорадник: Ни ми нисмо с њиме задовољни. Тражи од нас да градимо школске палате са сјајним намештајем, да купујемо скупе слике и учила, тужи оне који изостају од школе, не признаје наше местне школске власти, него хоће да је у школи он једини госиодар, коме нико не заповеда. А због њега се задужују наше општине све више и више. Научењак: Муж овај хоће да нам је раван науком и платом, а то се * е сме допустити. Занатлија: Остаје нам дужан за робу. Трговац: Хоће да оснива потрошачка друштва, која су нам опасна. Радник: Присваја себи право да телесно казни нашу децу, а учи их мало Дар: Чујеш ли, сине незахвални, какве се тужбе износе против тебе.

Учитељ: Допусти, најсветлији сине неба, да им оптужбе вратим. И ја сам држављанин, као и чланови оеталих редова и имам право чувати своју слободу и бранити се ако сам гоњен Дар: Сасвим је тако, јеси држављанин, ал' си учитељ, који мора битилојалан, побожан, ионизан, скроман, тих, услужан, не жесток, трнељив, умерен, спокојан, конзервативан и т. д. и т. д. За све тужбе што су овде против тебе изнесене, види ми се једна тешка, и то та, да се дружиш са странкама које су против нас и да говориш и пишеш против представника власти. То ти је кривица највећа. А ти се још уздаш да уђеш у милост нашу ? Захвали нашој племенитости, што не посту писмо против тебе највећом строгошћу и нисмо те казнили за твоју упорност. Наредићемо да се пази на твоје владање и ако пронађемо да си достојан наше милости, наредићемо, да ти се тражбине испуне. Сад те отпуштамо у немилости! После разни Формалности аудијенција је довршена. Размишљајући о убогом учитељу, помислио сам: Тако што, само је у Кинеској могуће, код нас је то сасвим друкчије. „Уеб1:шк." превео: П. Н.

Преглед књига. Мадуаг пуеМап аг е1егш 18ко1ак Мббћђ 08гШуа1 згашага, б88геа1Шо1а Јоуапоушз Еупћоппг, Ј§а20'а1б-1аш1б, ХЛшап. Ага 40 Ш1ег. Писац је у овој књизи обрадио градиво из наставе у граматица упоредо мађарским и српским текстом. Мисао је добра, али, по нашем мишљењу, упашће довољно неупућени методичари у погрешку, те ће грамачичку наставу обрађивати механичким учењем на памет овог градива, којеје у књизп обухваћено. С тога би добро било, да је у књизи показано ирактички на једној или више лекција, како се обрађује граматичка настава. Тетка-Данина Књига. Написала Даница Бандић. У књизи је осам добрих приповетчица за децу, а у њима нуно лепих примера и здраве поуке за децу. Писане су добрим познавањем деце и дечјег живота. Штета је што таке занимљиве дечје приче, нису још и сликама допуњене. Али код данашње прође добрих књига,