Školski glasnik
Бр. 11.
ШК0Ј1СКИ ГЈ1АСНИК
Стр. 191.
Трећи се део састоји из 97 предмета а главни предмет готово сваког читања је илустрован. Садржина одговара новом Наст. Плану и то градиву које је прописано за I. и II. разред. Градиво првог разреда је обрађено у 18 читања, а II. разр. у 20 читања, осим ових има још и прича, песмида и узречица. Све је то састављено лако, јаено, природно у кратким реченицама. Па и ако би на први поглед рекли да је градиво огромно, проучивши га морамо признати да краће не може ни бити ако се хоће да постигне истакнути циљ у IV. разр. Уз овај Буквар написали су исти писци и упутство. Цена је 1 - 40 К а може се добити код Гашре! К. ВГев!. Д.
Б Е Л Е Ш К Е. Наш пезачки збор. Молимо чланове и чланице новосадског среског учитељског збора, да једном допи ницом јаве нашем учитељском другу Та. Г ај и ну у Нови Сад, који глас певају у збору, како би могао учинити потребне предспреме за наш срески невачки збор. У пажњу свршеним учитељским приправни цима у Сомбору. Доста је сомборских ученика долазило у Босну и Херцеговину за учитеље на срп. прав. основне школе. Црквено просветна уредба све ове учитеље признала је за сталне без приговора. Но сада је Велики Савет у Сарајеву донео решење, да ће и од сомборских учит кандидата захтевати полагање т. зв. ,.деФинитиве" у Пакрацу, и ирема томе постављаће их за прве две године нривремено. Како је ово неправедно решење, јер сомборски свршени приправници добијају одмах деФинитивно оспособљење, ми их на ово решење упозорујемо пре но што би компетовали на које место у Босни и Херцеговини. —м „Нико иема што Србин имаде", он има н. пр. и то, да у Босни и Херцеговини по манастирима признаје автономна власт и такав начин плаћања учитељу, да се храна учитељу у манастиру рачуна годишње 400 К, те да се и на то задржава §<% принос у мировински фонд . Он и онда мора то да плаћа, ако је отишао о вел. школ. одмору на лечење или разоноду. Свакојако је приморан онда да и све постове испашта по пропису типика за калуђере. Ово је у сродству са оним системом кад су учитељи у ови наши крајеви добијали наглавке, лојане свеће, сланине
и прочал и које је доба са слашћу сиомињао је дан народни вођа пре три године. И само ће нас „несолидарност" сталешка „избавити" од таког преисторијског система и од сличног назадњаштва! Француски лицеј у Београду. Један словенски лист пише, да је српека влада предложила Француској, да се у Београду установи Француски лицеј. ПроФесоре би именовала Француска влада, а издржавање лицеја сносила би Србија. Затворене српске школе. У цаланачкој кази у Турској затворене су све српске школе по селима. И још, иоред тога, Турци не дозвољавају српским учитељима да ее баве у местима где су им школе. Окружна учитељска нњижница у Прагу смештена је од зимус у нове красне просторије, које јој је дала варошка управа, уз то јој је набавила довољно вамештаја и новисила своту за набавку књига. Књижница је сада уређена у најмодернијем иравцу и представља једну од најоисежнијих и најуређенијих чешких учатељских књижница. РеФорма основних школа у Аустрији. Највећа учитељска улружења у целој Аустрији раде на скупљању материјала за реФорму школа. У корист тога разаслаће се свима учитељима потребна уиутстоа и списи да иставе евоје белешке. Градиво које се тако покупи средиће анкета за општи збор који ће расправљати о нитању школске ре®орме. Одликовани учитељи. Приликом владаревог јубилеума одликованоје у Аустрији 177 чланова из учитељског сталежа, међу њима знатан број учитеља и учитељица осн. школа. Клерикална влада у Крањсној. Под таким приликама дешава се и у Словенаца, да по неки учитељ напусти опште интересе школе и учптељства, те се малко подвуче под владино крило, да му је мекше. КинематограФ. Један русински учитељски лист, чини пажљивим на утицај приказа кинематогааФСких на друштвени морал. Прикази бивају често неморалне садржине из живота, а то млада душа све лако прима. Затим напомиње да треба више пазити при представама но које се и деца воде. Писменост у Индији. По статистици поднесеној лондонском парламенту, од 1000 Индијанаца знају читати 98, од 1000 женских само 9.