Školski glasnik

Стр 50.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 3

да да. Ово је толико важније, тпто знатаи део трговаца ни сами ие знају те основне појмове, те пе могу у томе накн&дио поучити шегрте." Он завргаује: „Промена нашег школског уређења мора доћи, ако нага иарод у светској утакмици, нарочнто с Америком, неће да подлегне. Тешкоће поглавнто леже у нестрпљен>у родитеља и учптеља." Систематско учење морала у лондонским школама. Прошле године као покушај, билоје заведено у некпм гаколама систематско учење морала и дат му је, знатан број чаеова. До сад се настава у моралу учила према приликама, понајвише уз библију. Недавно је месни надзорник саопштио своје утнске о успеху епстематског учења у моралу. Изнео је, да се утицај таког учења јавља у бољем ионашању ђаштва н у мањем постотку јачих преступа. Највећи утицај у таком успеху имало је учнтељСтво, које се дало на посао с радогаћу п ентузијазмом. И у оним гаколама што су у најбеднијим крајевима Лондона, показао се неочекиванп успех у понашању ђака. По саслугаању извегатаја решила је лондонска школска управа, да се у год. 1909—10. заведе у свнма градскпм школама систематско учење морала. 0 јапанском васпитању издао је у Лондону барон Даироку Кикухи занимљив спис, из којег се впди како много нолажу Јапаици иа своје школе п са каквим заузимањем пастоје да пресаде у својој земљи сва осВедочена педагошка начела са запада. Нарочнто теГкиште полажу јапапскп педагози иа споразуман рад школе и иородице, а у корист тога у већиии школа одржавају се већ одавна разговори учитеља с родитељима. При тим састанцима одржавају се изложбе ђачких радова, иа којима могу родитељн видетн напредак своје деце, упоредити их с напретком остале деце, -а према томе изменути о томе мисли с учитељством. Значајноје, да се насвнма средњпм школама учи по некп културнп језпк западио евроиски, ионајвигае енглески н францускп, али је п немачкн заведеп удве школе. Учитељство. Енлеска. Прва седмица у јаиуару је иарочито еедмпца за копференције. Удружење за модерне језике, северна енглеска кон-

ференција, удружење помоћнпх учитеља, Лондонски гаколски збор, учитељи пз Шкотске, удружење главних учптеља и др. удружења за гаколу и образовање састају се у јапуару. Од тих свих зборова најзанимљпвпјп је Теаећегз СопЉгепсе, збор који траје три дана са седницама пре п после подне и па којем се расправљају гаколска питања, а на збор тај сазива школска власт у Лондону чланове школског Савета и учптеље. Представипцп властн, надзорници, учПтељи и чнновницн нтколске унраве, долазе ту у непосредан договор. Још је значајиија измена мишљења. С тога су те конференцпје јако носећеие. Овог пута говорило се о организацпји впгапх гакола с нарочитим обзиром на једну врсту секундарни гакола (Ђош1оп СошПу СоипсИ Хелу Сеп4га1 Ссћоо!?), које треба поново да ступе у жпвот, о организацијн једне велпке средње школе, п о образовању мернпка, о рачунској настави у основној и средњој школи, п у семннару, о наставп о домазлуку, о наставн слабоумннх, педагошким експериментпма у школи, о настави п ручном раду, о настави завпчајној, о заштнти животиња и гаколи н т. д. У дискусији н предавању суделовалп су покрај учитеља основних гакола најугледнијн научењаци. У конференцнјп учитеља за ириродне науке, тражио је Саитип«- да сваки младпћ проучп један или два прпродописиа лабораторијума. У истом збору говорио је ироф. Агтзћ-опо- протнв класичпог образовања. Главнп учптељп перадо гледају давање стппендпја. да се помоћу њпх уче ђаци у средњим гаколама; боје се да ће деца пмућнијпх родптеља пзостати ак'.о павали сиромапшнја класа. Главнн и помоћни учитељи споразумни су у захтеву, да се учитеЉима пздаје сведоџба оспособљења (патент) у којој се пзричпо говорп о учитељевој способпости п праву. Исто тако заједиички траже уређење мнровппе, гато до сад иикако нцје постојало за учитеље средњпх школа. Енглеско учитељско удружење истаклоје за овогодигап.у своју скупштину у Плнмуту 150 предмета на дневпн ред. Оба досадашња заступнпка учптељска у парламепту Др. Маспашага и 811- Јате§ Уоха11, првијебпо уредиик учитељског лцс.та, а други је сад, попово су изабранп у парламент. Од трп либерална кандидата у Нотпнгхаму, једппп је Јатев учнтељскп кандпдат, продро. Вшие чланова лондонског школског