Školski glasnik

Отр. 162.

ШКОЛСКИ ГЈ1АСНИК

Бр. 10.

ске снаге. У сомборској вежбаоници ради једна снага. Можемо преставити, какав се огроман поеао захтева од те једне снаге. Обавезних часова има 33 корегирање практичних радова и давање упустава износе минимум 7 часова. Од те снаге захтева се недељни рад од 40 часова — осим цркве. А где је поред тога: спремање за узорна предавања,, истављање тема за практичан рад, студирање и рад на књижевносги, који се од њега захтева. Мислим да је то такав посао, к'»ј и се ни од надничара не захтева. Поред такве преоптерећености учитеља вежбаонице, захтева се да вежбаоница буде „узорна школа". Захтева се од ње да покаже узоран успех са својим учееицима. Да ли је то могуће, видиће се из ових Факата. Тежак је терет на плећима учитеља шесторазредних школа. Од њих се захтева посао, који је неизведив. Нова наставна основа ставља и њима исте захтеве као и учитељима подељених школа. То је неправда! Она се ни најмање не обзире на време, које је дато тим школама. Градиво се мора свршити, успеха мора бити, иначе тешко теби учитељу. Овзј је поступак право немилосрђе према учитељима шесторазредних школа. Да ли је могуће удовољити истом захтеву, са мањом дозом времена, нека говоре бројеви. Одношај броја часова подељене према неподељеној школи стоји овако: I. разр. 5 : 22, II. разр. 6 : 22, III. разр. 5'/ 2 : 25, IV. разр. 6 : 27, У. разр. 6 : 29, VI. разр. 6 : 29. Ако се још узме, да је нова наставна основа превод са државне наставне основе, онда из тога произлази ово: Државна наставна основа тако је прегнантна у градиву, предметима, да је тешком муком изведљива и у државним школама. И сами учитељи државних школа (особито неподељених) дизаху гласа против такве наставне осеове. Наше су прилике у толико теже, што ми имамо да се боримо са мађ. језиком; ми смо осим тога оптерећени веронауком, словенским језиком, црквеним појањем и дужностима у цркви. Физичка је немогућност, дакле, да шесторазредна школа покаже исти успех, као и подељеоа школа. Доброг успеха у њој

не може бити, јер све што се у шесторазредној школи ради, све је то површно, лабаво и несигурно. Поред таквих тешкоћа, захтева се од сомборске шесторазредне вежбаонице, да задовољава својим радом два завод* и да покаже узоран и еклатантан успех — бољи и модернији од подељене школе. Ако се обазремо на наведене цифре, онда је такав захтев просто: иронија. Но још је већа иронија, ако се обазремо на унутрашње устројетво рада у вежбаооници, из којег ћемо моћи добити јасну слику о слабом успеху и ништавној сврси такве вежбаонице. По новом наставном плану у шесторазредној школи за читање и писање у I. разр. има се на расположењу У 2 часа педељно, за очигледну наставу недељно У 2 часа, за рачун */« часа, за веронауку 1 2 цртање 15 минута, за певање 5 минута, за гимнастику 15 минута. У првом разреду најглавнији је предмет читање и иисање. Учитељски приправници треба што чешће да слушају узорна предавања из тога предмета. У том предмету треба да се што више избежбају. На њему треба да виде експерименте разних метода. То по часа недељно треба да удовољи потребама III. разр. женске препарандије, III. р. м. пр , IV. разр. м. преп.. IV. р. ж. преп., то по часа недељно треба учитељ да употреби за узорно предавање, експериментацију разних метода и корегирање, можда, неуспелог рида учитељског приправника. За овакав захтев потребна су минимум 3 часа недељно, а не недељно Уа часа То исто важи и за веронауку, рачун. Време од 5 минута за пезање и појање, 15 минута за цртање и моделовање, 15 минута за гимнастику, просто је иронија. Та учитељ добро да се окрене прође 5 минута. За такав минимум времена захтевати модерно цртање, певање са нота, гимнастичке вежбе просто је апсурдум. Тако је то са свима предметима. А кад ће учитељ да поправи оно, што је учитељски приправник покварио у вежбаоници, то нико не пита. Он мора да покаже одличан успех; он мора са својим ученицима да брилира, иначе тешко њему. Суд лајика и непозваних руши му сваки реноме,