Školski glasnik
Бр. 10.
ШКОЈ1СКИ ГЈ1АСНИК
Стр. 167.
Школа а настава. Трећи међународни конгрес за народно образовање у Брислу. Први међународни конгрес за народно образовање основало је друштво ПшапИапа, а одржан је у Милану од 15. до 17. сент. 1905. г.; други је одржан у Паризу од 1—6. окт. 1908. г. а сазвала га је француска лнга за образовање. Оба ова конгреса имала су великог успеха. Белгијској лнги за образовање, основаној 1864. год., која је још од 1880. г. организовала знамепити међународни конгрес за образовање и наставу, поверено је да спреми и руководи послове за трећи међународни конгрес за народно образовање, који ће се састатн у Брислу о. г. од 30. авг. до 2. септ. Конгресу је главна задаћа да проучи средства, како би се прикупила корпст од основне наставе и да помогне моралну п инлектуалну културу народну. Конгрескн биро апелује па све пријатеље пародног образовања и позива их да суделују иа томе раду. Осим пријаве сваки учитељ и учитељпца плаћа по 5 К приноса. На разна удружења разаслати су били табаци с иитањпма што се односе на народно образовање. Приспеле одговоре проучили су нарочитп известиоци и додели ће се посебним секцпјама. Извештаји ће се штампати и разаслатп свима учесницима конгреса пре састанка. Посебна књпжица издаће се за упутство у погледу дневног реда, свечаности и др. Конгрес ће бнти подељеп на четири секције. Прва секција. Спремање жене за њ е н у в а с п и т а ч к у з а д а ћ у. Домаће васпитање је у тесној везп са друштвеним питањем; велики број матера занима се по разним заводима и радионицама пли другим радом, да би се умножили приходи у породици; какве мере да се употребе у таком случају, да би се мати могла корисно посветпти васпитању своје деце. — Шта ново треба унети у програме женских школа (основне и средње заводе, течајеве, економске и стручне школе, педаг. школе) да би се постигло знање научно п практичНо у ногледу неговања и васпптања деце. Под каквим условима треба да се удеси васпитање девојчпца. — Како се може најбоље органнзовати настава педотехпичка (за жене под бременом, двориље, школску децу нормалну и абнор-
малну), сва та организација да спрема жену за њен васпитачки позив. Друга секција. Виша основна нас т а в а. Ш к о л е з а м л а д и ћ е. С т р учнанастава. Спремаувојној обуц и. Виша основна пастава у Белгији (4. степен од 12—14 г.) Упоређење тога у Белгији и иностранству. Обвезно образовање за младиће. Стање тога у разним земљама. Дневне и вечерње школе (дневпе или у извесне седмичне дане). Недељне школе. — Техничко образовање за младиће: посебне индустријске школе (за занат и велику индустрпју). Трговачке школе. Економске школе. Спрема професора за те школе. — Стручно образовање за женске (школе за домазлук и земљорадњу). — Војпичка обука, интелектуално, политичко и пндустријално образовање за свакога. Стање тога у разним секцијама. Трећа секција. Школе за допуну образовања, Удружења бивших учењика. Н а р о д н и у н*и в е р з п т е т и. Ун и в е р з и т е т и у ш н р е м с м и с л у. Н ар о д н е к њ и ж н и ц е. Удружења бивших ученика. Узајамно помагање, заједничко учење, разни течајеви, гнмнастика, музичке и др. свечаности, излети, путовања и др. — Друштва за народно образовање и васпптање (народни универзитети, читања, основни паучни течајеви за праксу, књижевност, страни језици, гимиастика, музика и т. д.) — Јавпе књижнице, пародне и школске, књижнице разних друштава за иародно образовање, преносне књижнице. Дворнице за читање: у општипској кући, у школп, јавне кџжжиице и прпватпа друштва. — Међународна служба у корист рада на народном образовању. Четврта секција. Средства за доп у н у н а р о д н о г о б р а з о в а њ а. Новине п списи. Нозоришта. Музика. Биоскоп. Кпнематограф. Ближп адрес за даље обавештаје: Мопв. Ваитега, р1асе Аппебвепз. 11 а ВгихеПез. Црквено-приходске школе у Русији. Прошле године навршило се 25 година од како су поново установљене у Русији црквено-приходске школе. Поново су основане поводом убиства цара Александра II. да би се народ одбио од нихилнста и анархиста, а јаче однеговао у богобојажљпвости и привржености цару. У тим школама оспм читања, писања п рачунања, главна се пажња обраћа пауци о