Školski glasnik
Бр. 10.
ШКОЈ1СКИ ГЛАСНИК
Стр. 16$.
је од североамеричког министарства иривреде био изаслан да проучи ирилике у Амурској области, вели да је Сибир, нова Америка. Има много сличнога са севериим крајевима Америке. Досељеници из европске Русије већином су поштенп, радени и на свом месту људи, али је несрећа тог краја, што нема школа. Сав тамошњи систем треба из темеља да се измене. Кад би се тамо усвојио американски систем, и кад би се влада старала о образовању становништва држи Ханзен, да би се брзо дошло до знатног напретка.
Учитељство. „Начелна борба ''Милан Тодоров млад учитељ из Ђале говорио је на. банкету арадског среског учитељског збора у Варјашу, у корист учитељског сталешког заступства у Сабору, поводом тога што је тај збор, као и сви остали учитељски зборови, донео резолуцију, у којој тражи учитељско сталешко заступство у нашем народном Сабору, „Застава" га у 130. ј. броју напада и у недостатку паметних разлога погрђује га таким нменом, које фактички приличи том њеном писцу. Учитељству може служити на част, што је у том питању једнодушно. Сваки свестан члан српског народа, може с поносом впдети у тој тражбини учитељској, да оно и покрај свог ванредно тешког положаја, хоће да уложи своје силе, како би школу већ једном уцутило нравилним током; само мрачњаци не разуму и не виде ту племениту тежњу, него нодмећу и подметали су увек учитељству да га таки идеали не крећу чистим смером, него у тежњи за влашћу. Та, учитељи су у многпм општинама главни чиниоци, и кад би имали таке прљаве смерове, зар не бн моглп и на други начин долазити до власти да хоће? Та, учитељи су баш они, који су тим лажиим идеалистама стварали положај у автономији, но искуство их је уверило, да те пдеалисте нису нз племеннтих мотива иодилазиле учитељству, него баш да буду власт, те да после школи и учитељству заврћу шију. Није то само српско учитељство искусило, него и учнтељство других народа, с тога н видимо да се подижу таки захтеви не само у нас Срба, него и у наших другова других народности, како овде у Угарској тако и по
другим државама. И кад се једном дође до међународног споразума учитељског, онда ћемо видети бнло мп, било наши млађи нараштаји учитељски, како изгледају те идеалисте, које како мало завире кроз врата у власт, одмах обесе идеале о клин у предсобље власти. Сваки онај, који се неправедно дотиче и> без разлога напада, једног борца за учитељско право и самосталност, непријатељ је целог учитељства и оно ће знатн увек бранити и једног и све, а непријатељима својих племенитих потхвата знаће и стварно доказати, да су на кривом путу, а у даној прилици п показати, да им неверује ма како лепо подилазили! А. Учитељске тражбине у Белгији. На свом збђру у Спа донели су белгијски учитељи ове резолуције: 1. К а н д н д ат и у ч и т е љ с к и који желе бити примљени по довршеној предспреми у учит. семинар (1' есо1е погта1е) морају исказати, да с.у свршили основну школу од 6 до 12 год. и три године школу средњу (од 12 до 15). Организацнја школе има се спровести тако, да се изведе природни развој међу школом народном, средњом и учит. семинаром. 2. За учитеље могу бити оспособљене оне особе, које су свршиле потпуно семинар државни (овим хоће да сузбију утицај клерикалних семинара.) Управници школа од 1—4 разреда, могу бити они, који имају петогодишњу праксу, а на вишеразредним школама који имају 10 годишњу праксу. 3. Н а д з о р н и к е бира влада уз суделовање два изборна тела, једно је главни надзорник, а друго је учитељство дотичнога кантона у кој ем ј е упражњено м е с т о н а д з о р н и к а. Свн кандидати морају бити из учитељског реда, а треба да пмају најмање 15 година школске службе. Број кантона да се повиси. За надзорнике учитељских семинара, могу бити изабране само особе из реда падзорника основннх школа или професора семинара, који су најмање 20 год. били у школској служби. 4. Професори у с еминарима, да се узимају из редова учптељства основппх школа, а да имају најмање 12 година школске службе. 5. Особе додељене школској администрацији, да се узимају из реда актив-