Školski glasnik

Стр. 207.

ШКОДСКИ ГЛАСНИК

Бр. 12.

Старател.

Испити и вођење испита

Трајањз испита

Учит. седница после исгшта Оцене

Шк. старатељ је обвезан, сваке годнне, месеца јуна (концем) пребројати — ревнднрати школ. инвентар. Испити се држе сваке године, 15. јуна, јавно и у присуству стручног изасланства. Стручно вођење испита у неподељеној школи, стављање питања, упућивање ученика, спада у право дотичног учитеља, а у школама, са више учитељ. снага, спада у право шк. управптеља, односно његова заменика. Испит у I. и II. разреду, не сме трајати дуже од 2 часа, а у свима осталим разредима, дуже од 3. Била* школа подељена, или делимице сама, испит се има довршити за време од 3 сата. Сваки ученик говори на испиту, али не из сваког предмета. После одржаних испита, под председнпштвом шк. управптеља, поразговара се шк. управптељ са осталим учитељима, о успеху испита; примедбе и недостатке, исправке и остало, стручним и исправнпм назорима износи, а закључке, који се на ово буду односилИ, даде убележити у записницу. Учитељи, пре испита, установе опћу оцену сваком ученнку и заврше дневник успевања. Истим путем п начином, обавља се испит и у поновн. школи. (Наставиће се.)

Школа о настава. Реформа учитељског оспособљења на државним учит. школама. Већ XXVIII. зак. чл. из 1868. г. је одређено како се имају васпитавати учитељи-це. Од то доба оно се развијало и ироширнвало. Учење у препарандијама проширило се од 3 на 4 године; осим предмета које је закон приписивао додавани су још и други нови; а и круг старих предмета је проширен па и тако да су им поједини делови постали засебни предмети. То развијање захтевао је практичан живот и дух времена. Док се васпитање учитеља развијало и напредовало према духу времена, дотле је оспосо.бљење учитеља

остало на оној скученој осиови, коју су створила старија наређења поменутог закона тако,. да кандидат иосле свршених течајева мора из целокупног градива сваког предмета, који се учи у учитељској школи наједанпут полагати испит за учитељско оспособљење. Полагати све ове предмете, којихје било у последње време 23, немогуће је. И испитне комисије увиделе су ову немогућност те су полако попуштали од својих захтева, пазећи искључиво на стручност. Гроф Јован Зичи увидео је овај незгодан положај. И издао је нов испитнн правилник за учитељско оспособљење, који у колико је лакши по омладину у толико велику гаранцију носи у себи да ће душевни ниво учитељског оспособљења у велико одскочити. По новом правилнику полагаће се само 10 предмета и то: наука о вери, соматологија, психологија, наука о васпитању и историја васпитања, методика, мађарскп језик и књижевност, мађарска иеторија, домовински земљопис и права и дужностп грађана. Тиме ће карактер оспособљења бити стручан н националан. Уз то што је смањен број предмета, још је и тиме олакшано кандидатима, што од 10 предмета 5 је из наставне основе последње године. Из других предмета који су по закону прописани полагаће кандитати прописани испит оспособљења на крају оне године у којој се истп заврше. Оцена тих предмета пак пренеће се из разредне сведоџбе у диплому. По овоме ће се дакле испит за учитељско оепособљење састојати из два дела: из испита разредног оспособљења и испита з авршног оспособљења. Овако ће се овим најновијим министровим наређењем задоста учинити и закону, јер ће се заиста из свих предмета полагати, а помоћи ће се п омладини. Д. Р. Реформа почетне наставе. Учитељии учитељице у Лајпцигу, недавно су у званичној конференцији расправљали о реформи цочетне наставе у тамошњим школама. После дужег исцрнног расправљања закључено је ово: Буквар да почиње антиквом. У сваком срезу покушаће се да учитељ води један разред кроз више година, али да је за њега обвезан само циљ једног од старијих разреда, а не редом по разредима. То значи, да у једном извесном року од 2, 3 или 4 године докле учитељ води разред има на крају да покаже успех свога рада, без обзира на годишњи успех и довршивање годишњег разредног градива. Учитељу се у избору градива остављају одрешене руке, а испитп и оцене у почетном разреду отпадају. Председник конференције, срески школски надзорник за Лајпциг, поднеће ове захтеве министру на одобрење. Слично нешто тражи се и у Нордхаузену.