Školski glasnik, 30. 09. 1910., str. 10

Стр. 241.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 14.

му тек књига пропадну дајући им, тобож, на причек па то за то. Наше школе поред тога што доцкан ночињу и рано испитима свршавају, не раде око Божића и Ускрса по десет даиа, око Св. Саве два три дана, а такође и на најмањи празник, јер их народ празнује, такође и сваког четвртка после подне. Испити се по селима свршавају најдаље до половине маја. Слабо које године да има ревизора (из „економије") већ сами учитељи у присуству ђачких роднтеља заврше предавања и о томе подпесу извештај. Наш је сељак врло осетљив и у стањује да добро учитеља изгрди кад му дете понови разред, али ипак то нпшта не мења ствар да му опет и до године иде у школу чат-пат, на мену, па на уштабт. ј. п код куће да му ради и у школи учн. Толико о нашим основним школама, а сад о учитељима-цама. (Свршиће ее.)

Предлози ЗЕМАЉСКОЈ УЧИТЕЉСКОЈ КОНФЕРЕНЦИЈИ У МОРАВСКОЈ што их је сабрао учитељски педагошки одбор. (Свршетак.) Учитељство тражи службепу прагматпку и у њој између осталог н ове одредбе: Да се пе уведе сталиост школскпх падзорппка. Да школ. падзорпицп не утичу у учитељев избор методског поступка, пего да је у томе учптељу слободаи нзбор, као што је у томе слобода и код лекарског п судског позива, а нз разлога што бп се тако пробудио већи ннтерес за решавање дидактичкпх пнтања. Да се омогућн слободна днскусија о педагошкпм и диДактнчким пптањима прн надзорпичким посетама. За школски падзор пека је меродавна способност и знање педагошко и помоћних наука. Школ. надзорник нека не схваћа своју способност у пуком надзиравању учитеља, него пека покаже своје знање у каквом су стању школе у његову подручју, и нека настоји да све сметње развптку школе и раду учитељеву, уклони.

Квалпфикација учитељева нека је општа, а не по појединим предметима, а похвалиа признања нека се укину. Сваком учитељу нека се оцена званично доставља с правом да може против ње прпзивати. Стање школа, ђака, рад месног школ. одбора и учптеља, па и све околпостп што сметају успеху наставе п васпитања, нека се нарочитим поппсом сређепим при крају шк. годнне, доставља учит. копференцији на почетку школе, а затпм школском савету, да би означенн податцн могли бити основ за школску внзитацију, односно као податцн за статнстику. Надзорник даје обвезан проучити те податке н при прегледу школе показати свестрано позпавање дотичног места, које прегледа, а све недостатке па месту пспнтатп. У пзвештајима о школама нека се огледа пропагапда за пова модерна педагошка гледишта. У тим извештајима нека се огледа жива слика школских прнлика п недостатака, а тако и иредлога да се истн уклопе. Резултат школског прегледа, нека се досгавн м. шк. одбору. А одборницима којп се буду одликовалп у заузимљивостп н за школу и просвету пека се пздаје ппсмепо признање. Да се нареди школ. надзорнпцима, којн при својим посетама воде собом н председника м. шк. одбора, да пе могу чппити своје примедбе за рад у присутностн нредседипка. Учптел. да нпје одговоран за дечје похађање школе. Да се изрекпе да учнтељ ннје одговоран за здравље дечје при телесној вежбп, па пзлетима, у цркви, прп купању, тоцнљању, на раду у врту и у игри. Зем. шк. савет нека обвеже м. шк. одборе, управе школа п учитеља, да тпто тачнпје суделују прп давању статпстнчких података, да бп нста била што тачнија п потпунија. Да се нареди свима шк. књижницама да набаве све спнсе о Коменском што издаје моравско учнтељство у редакцпјп Комепиолога Квачале универ. ирофесора. Предлози за измену Наст. Основе, поделу ђака, одређења часова за разне категорије школа. Да се заведе скупљање података о паставним предметима и о школама, како би у томе раду нмали удела сви учитељи.