Školski glasnik

Вр. 16.

ШК0Ј1СКИ гллепик

Стр. 280.

При покушајима у ходу понајдак се изображава карактер вољине радње, предвиђање успеха и смишљено извађање Покрета. То се већ и у томе показује, што се ови покрети често понављају. Представа о уснеху може да се асоцијира са самим покретима. Развој говора такођер спада у ову периоду. Говор се учи у исто време кад дете „прохода". Са почетком друге године нзгледа као да се воља јавља у најпроетијој форми. Ну, и доба дечаштва и девојаштва још увек се мора сматрати као доба даљњег развијања воље. П1та више! Образовање воље пе свршава се ни у омладипском добу. У име тога и у нас је проф. Стајић иревео Ж и л II а ј о в о дело о васиптању воље. У овом духу имадемо радове Талијана Кордеса и Немца' Л е в и а. Ну, поред те васколике идеалне тежње овпх аутора. образовање воље, како су они у својој анализи слровели, није па научној висини. Тако на прилику начин Жил IIај о в о г проблема о вољи ни мало се не разликује од обичног иопуларног писања н ехваћања познатог енглеског нисца С м ај л с а. Оба нисца место стварног и научног психолошког анализирања, служе се китњастим фразама и сувише етичким инспирацијама. Толико о вољи, а сада да видимо, како се развија и говор дететов. Међу осталим говор је у неку руку такође вољнна радња. (Наетавиће се.)

Учотељско зборово. Сазив митрополијског учитељског збора. Пододбор ТТТк - Савета изабран у седници од 23. јуна (6. јула) о. г. установио је основна начела за нацрт нове Школ. Уредбе. Пошто је та основа нроучена у седници Шк. С. од. 17. (30.) септ. о. г., израђен је на том основу нацрт за Шк. Уредбу, који је по решењу ШкСавета од 23. јуна (6. јула) о. г. требао бити упућен учитељству у поједпннм епархијама, да га оно проучп и донесе своје мишљење шта би требало у томе нацрту допунити или изоставити. Пошто се у круговима учитељ-

ским појавила жеља, да се и пре заједничког састанка по епархијама састану учитељи на договор о томе предмету, то је зам. председник новосадског среског учит. збора Мл аден Ђурошевић, позвао на договор чланове одбора појединих среских зборова у Бачкој. Чланови тих одбора састали се у Новом Саду, у уторак 19. окт. (1. нов.) о. г. и одржали заједничку седнпцу са месним учит. збором новосадскпм. Пошто је тог дана иримио референтско звање и нови епарх. шк. референт ЈБ. Л о т и ћ, то су сви присутни одборници отишли њему у епарх. канцеларпју где га је иоздравио Мл. Ђурошевић смишЉеним говором искрено н братскп. Затим су га позвали да и он буде сурадник у саветовању које ће одржати. Он се томе одмах радо одазвао и одмах је одржан у основној школп кратак договор, а за тим после подне од 2—7 сах. саветовање о Шк. Уредбб н осталим важним пнтањима, што ту спадају. По свестраном договору, дошло се до закључка, да би корисније по целу ствар било, кад бн се сазвао општп митрополијскп учит. збор. Пошто је тада већ стигао кући из Ср. Карловаца гл. шк. реферепт др. В. Т> исаловић, те једннм изасланством позван дошао и ону седшшу, то је закључено да се покушаизвести састанак опћег митроп. уч. збора. У ту цељ замољени су гл. шк. референт др. В. Ђисаловић, епарх. шк. референт Љ. Лотнћ, учитељ и члан Шк. С. Ђ. Михајловић и учитељица Јулка Ћурчићева да као изасланици овог састанка оду Њ. Св. патрцјарху као председнику Шк. Савета, да му прикажу потребу састанка митрополијског учит. збора и замоле да се исти сазове. Изасланици су у четвртак 21. окт. (3. нов.) били примљени од Њ. Св. приказали му ствар и пошто је Њ. Св. патријарх одмах радо изишао на сусрет тој молби и жељи учитељској, учињене су одмах тога дана све припреме за сазив митрополијСког учит. збора. На састанку где је пала жеља да се сазове митроп. учит. збор, одмах је учињен и распоред шта да се још узме у претрес ако би се саСтао општп збор. Распоред тај штампан је и разаслат са нацртом Шк. Уредбе 27. (9.) у јутру хитном поштом, свима епарх. шк. управама, да га оне доставе свом учитељству. У нацрту за Шк. Уредбу заступљене су све оне тежње, што су учитељн већ годинама