Školski glasnik

Б|>. 7.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Сгр. 114.

морамо признати, да средња школа само у том случају може заиста да развије свој васпитин утицај, ако је и породпца у стању да то учпнн. На којег дечка пема утицаја породпца, на тога нема ии средња школа. Та појава не потиче увек са једпог извора и нарочито велика одступања могу да наступе у том ногледу кад испптујемо колико при томе грешн школа а колико породнца. То се међутим не да установити, ношто свака иородица живи друкчијим животом, те по томе су п школини греси или заслуге, друкчије при развијању сваког иоједииог васпнтаника. Једно је међутим извесно: на томе степену великим тешкоћама средњошколског н домаћег васпитања узроком је иста она околност, из које се уз домаће васпитање, или и против њега развпја велики утицај основне школе на почетку својега васпитања. То није ништа друго до ли интересовање п пријемљивост која карактерпше дете и дечака према свему што је ново. То је она природна подлога к томе, да на површину ступи трећи васнитни фактор: околина изван домагиаја породице и школе. (Наегавиће се).

Постанак „Школске Уредбе" од 1872. год. — Прилог раду српске омладине на просветном пољу. Реч пред стварање новога школскога закона. IV. ГТосле кратке дебате прнма се предлог сабор. одб. са исправком ироте Бранковпћа. Известилац Ст. 11 Поновпћ чита § 3. Прима се. Код § 4 говорн да је прека потреба да се означп начин да се нагоне родптељп да шаљу децу у школу п усвајаиредлог саборског одбора. Димић предлаже ову допупу на крају другог става: „коју ће иолитнчка власт утсривати." Рогулић ипје зато да се полптпчна власт меша у ствари наше. Др. Павловић је за помоћ полит. власти алп пе за поједпии случај, јер бн тад пста власт код другог случаја изговорити се могла. Кречаревић да је псправак протпву велике глобе и предлаже овај начип: за Г-вн пут

10 нов. за 2-ги 25, за 3-ћи 60 пов. за 4-тп 1 фор. Сандић Иште бољу штнлизацију и зато је да месни школскн одбор утерује новце. Дожудић је зато да се то преда месном школском управитељу, којп ће бптп свагда свећеник. Анђелић пар. прпмећује па редакцпју одбора саборског. јер није речено: далп н старатељ спада под глобу ако дете у гаколу не пде, и подноси на последњи став исправак: „гло.бу од 4 ф. дотле упражњаватп док пе одговоре родитељи својој дужности." Бранковић прота подпосп исправак на последњу ставку одбора сабор: „Остапелп п највећа глоба без успеха тад се извешћује окр. школ. одб. који ће на то ићн да се детету старатељ поставн." Живковић прота подноси псправак у другом ставу: Останелп и иајвећа глоба без успеха тад одређује меснп школ. одб. новчану глобу која несме битп већа од 5 ф. После дуже дебате усваја се предлог школског одбора са допупом саборског одбора н исправком проте Брапковпћа. Известплац чнта § 5 — § 6 отпада па иредлог дра Касаппновића. § 7 замењује се на предлог саборског одбораовим: „Родитељи и заступници могу своје или поверено нм дете настављати код куће у својпм илп другпм јавним приватиим заводима, само су у том случају дужпи местапском. Даље чпта параграф осми: Сви Срби православпе вероисповести у опсегу своје црквене ошитипе, сачињавају једну школску оиштину." Др. Касапиновић предлаже од стране саборског одбора, да се место „школска опгатпна" метне „црквено гаколска општппа" и ирема томе да се свуда измене. Сандић има приметбу, коју јуче због вођења дпевппка пије могао иавести, а та је, да се сваки параграф, којн се без пзмепе прпмп, поеле стнлизује. Др. Суботић примећује, да ће то редакцпја учинитп. Димић : Пошто се нараграф осмп у парагр. 234 излаже, иредлаже, да се изосгави н поднагаа на § 9. исправак место: „Свака така опгатина дужпа је и т. д." да се метпе „свака црквена школска оиштппа дужна је ит. д." Известилац школ. одбора Ст. Поповић: Дел је § осмог, да се дефинира одбору доста верном небелегованом сведочбом доказ-атп, да им се дете у свим каукама наставља гато се законом за срп. пар. гак. одређује. Деца ко.ја ' се код куће настављају, дужна су пз свнју прописанпх предмета прнликом општега псппта положити јаваи исинт у срп. осн. гаколи, она пак деца која се у другом јавном плп нриватном заводу уче, дужпа су тај исппт