Školski glasnik

Стр. 115.

ШКОЛСКИ ГЛАСПИК

Кр. 7.

само из сриског читања и сриске иовесннце ноложити. „Застава", број 57. од 16. маја 1871. ФедницЏ 81. 14. маја 1871. Прелазн се на дневнн ред. Известилац школ. одбора Стева Поповић чита из нацрта закона за срп. иар. основиу шкоЛу први део: 0 српским народнпм основним школама. Мисли, да ово према опом, што је у паслову измељено, отпасти може. (прима се) скуп оних људп, којн сачнњавају једну школску општину. Нема ипшта иротпв тога, да се §§ 8 и 9. уједцо сноје. Др. Касапиновић мпсли, да се но Дпмпћу § 8. изостави, па испрапак иа § 9. доиесе. Др. Суботић : Пошто § 8. садржава дефннпцпју, а то исто и § 234, то и он прнступа Дпмнћу да се § 8. изостави. На гласању нрнма се, да § 8. изостаие. Известилац школ. одбора Стева Поповић чита § 9. „Свака така српска школска општипа дужпа је, чпм има 50 за школу дорасле деце, да држи за њих школу и учптеља. Један учитељ обучава највише до 80 деце. Пређе лп број школске деце стотппу, дужиа је школска још једпог учптеља узети; нређелн број школске деце 160/ дужпа је узети и трећега учптеља, п тако на сваких 80 де.це по једпог учитеља више у толпко исто одељенпх соба." Стева Поповић : Сл. Саборе! Овај § означава околност, кад је општпна дужна отворити школу а то је, кад 50 за шкоЛу одрасле деде нма. То је с тога шго у Срему, а особито у Барањи нма ошптнпа које 20, 30, 40 де.це за школу пмају, па због трошкова, школе подићп немогу. Добро бп бпло, да се опћпне обвежу н на мањп број деце школу отворити алн се то због матерпјалиог стања иећемоћп учннптп. Друга алппеја говори колпко је деце једаи учнтељ дужаи обучавати. Кад се узму у обзир велике дужиостп учнтеља, неможе он ирекомерпи број деце настављати. У педагошком свету уређено је да од 40 деце један учитељ с успехом обучавати може. Потребаје и код нас, да се огранпчи број деце, коју ће један учнтељ обучаватп; а одбор имајућн на уму оскудно материјалпо стање пашег иарода одредио је тај број на осамдесет, јер је нзглед, да се с толиким бројем цел. постићн може. Ако бп пак бро.ј 80 ирешао за неколико опет се нпје могло због материјалног стања одреднти, да је општппа дужиа издржавати п другог учитеља, н нмајући на уму, да због разппх околностп у разним часовима од 100 деце до 10 0 од школе пзостају, одредпло се, да учитељ до 100 деце обучава, пређел број школске деце 100 тада, да општина има још једног учптеља узети. Даље се нормира дужност општина, да кад број до 100 парасте, мора узетп на свако 80 деце по једпог учп-

теља п да за толике бројеве деце мора бпти одељене собе. Др. Касапиновић спровађа приметбу саборског одбора, која гласн овако: У § 9. првој алпнејп, треба уместо 50 казати 30. Друга алинеја истог § треба да овако гласп: Један учитељ обучава највшне до 80 деце. Пређели број школске деце 90, дужна је општина узети још једног учитеља; пређели број школске деце 160, дужпа је узети и трећег учитеља у толпко. исто одељеппх школскпх соба н велп, да је одбор одредио, да су оиштине на 30 деце дужне школу подићи, пгго се тиче друге алипеје, држи, да није добра, јер кад би стао број 80, нитање је шта бн било, ако нма 95 нли 97 за школу одрасле деце. Зато одбор предлаже, чим број 80 нређе, да се узму два учитеЉа. Известнлац школ« одбора Ст. Поповић усваја измену саборског одбора. На гласању прпма се редакцпја са изменом саборског одбора. Известнлац Ст. Поповић чита § 10. „Српске школске општние са мање од 50 за школу дорасле деце, ако иемогу саме за себе, дужие су да држе школу у заједнпци са најближпм српским школским ошнтпнама, но ако су таке општине преко по сата хода раздалеко, пмају за школску децу уз школско здање наредпти ноћншта п потребну храпу, иначе дужна је така школска општина *у својој средини држатн за наставу удешену школску собу, а заједнпчкн учитељ ће иаизмеице долазпти, те децу барем сваки другн дан поучаватп све док се неби редовна школа отворила. Др. Св. Касапиновић прпмећује, да према прпмљеној измепп у § 9. треба и овде број 50 да отпадпе. Говорн, да се у предлогу школског одбора опо „но ако су таке онштнпе преко по сата хода раздалеко, нмају за школску децу уз школско здања иаредити ноћиште н потребпу храпу" неда остварити, зато саб. одбор предлаже, да то нзостане. Посланик Васа Ђурђеви^ даје исправак: „српс-ке општпне са мање од 50 деце, ако не могу саме за себе дужне су да држе учитеља у заједницп са нај-ближом сриском школ. општином, заједничкп ће учитељ иаизменце долазитп, те децу свакн други дап обучавати све дотле, док се редовпа школа ие отвори. Учитељ има, кад полази школу подвоз илп накнаду за подвоз." Држи да није практпчно, да деца иду учитељу п ноћивају, него пека се даде учнтељу подвоз или пристојна паграда за иодвоз, те да он њпма пде. На гласању прпма се редакцпја школ. одбора са изменом саб. одбора и допуном посланпка Ђурђевића. Известилац Ст. Поповић чита § 11. „Свака школска општпна, која бн имала мање од 40. за школу способпе деце, а неби по сата била