Školski glasnik

Стр. 119.

ШК0Ј1СКИ ГЛАСНИК

Бр. 7.

не у добу од 18—30. године живота. На основу свега тога усвојено је становшпте, да то даље образовање народно свугде у општшш треба да се пренесе у земљорадпичку задругу, где она иостоји, а где не постоји да се па самосталној основи оснујетака школа. Пошто се у свима таким радовпма ие можемо искључиво ослонити на поједгше власти, јер то пе иостоји ни у другнх парода којн су у томе послу показали зиатна успеха, то да се развпје рад што јаче око тога, како би се ангажовала у сарадњи око тога приватна иницијатпва. У вези с тим да се ступн у споразум са савезом земљораднпчких задруга, те да овај набави за сваку земљорадничку задругу један скиоптикон, као помоћио средство у предавању. А учитељи у смпслу наставног нлана, којијеу кратким потезима озпачио овај збор још 1906. год., а што је отштампано у 1. бр. „Шк. Гласника" о. г. на стр. 14., да спремају пз поједшшх предиета популарно градпво, па по нека така предавања и у „Шк. Гласпику" изнесу за уиутство осталима. А да бп се тај рад могао почети идуће зиме, то да се пз ранпје до тог дчба учине иотребие предспреме. Једпа од важних тачака диевпог реда бпло је: Саветовање о поједпппм методским иоступцпма. Ми смо већ пре неколико годпна пмали у седнпцп такав предмет и свакомеје остао у угодпој успоменп. Овом приликом развила се расирава о разним иитањима нз праксе, која је неусиљено текла, јер је сви чланови црпе нз своје ираксе те су им нознате разпе потребе, разнп недостатци, сметње, дечје и учптељске навпке, које пеопажепо жпве, а међутпм сметају иапретку наставе. Из свију појединих предмета спомепуто је што је главппје и једиом прилпком донећемо опширније о томе. Затим је прпхваћеп предлог да поједшш месни учнт. зборови у току овога месеца прикупе градпво за које мпсле да треба да уђе у прагматпку, псто тако и градпво које би требало да буде допуна статуту за месне, среске, епархијске и мптрополијски учитељскн збор. То граднво да пошљу управном одбору овога среског збора. А за исти такав рад да се позову и осталп зборови. Идући састанак одржаће се у Ст. Паланци 15. септембра о. г. На овоме састанку обрадиће се још необрађепп специјални наставпи планови, а једну практичну радњу о разломцима

за V. и VI. р. радиће Урош Дрндарски учптељ из Бегеча. Пошто је тако завршеп рад ове седнице, у 2 сах. ио подпе епарх шк. референт г. Лотић захвалио је присутиима на леиој иажњп п похвалио сложан и споразумап рад. На заједнпчком обеду којн је одржан у гостионПци „код Беле Лађе" провелн су члапови пеколшсо угоднпх часова, где су панш одличпн певачи Ђ. Гајип, У. Дрпдарскп и Б. Стефановић одабраппм песмама дали целом друштву прнјатно уживање, а сви члановп брзојавно поздравнли свога председника Мл. Ђурвшевића, изјавили му радост што се после дужег лечења па клиницп од опаспе болзстпце повратпо кући опорављен.

Из школске садооуправе. (Свршетак.) Седница Школ. Савета. од 7. (20,), 8. (21.) и 9. (22.), марта о. г. Приправници пакрачке српске учитељске школе В. Н. н М. Р. релеговапи су на годину дана због ноћнога тумарања по гостпоипцама. — У питању увађања полудневпе паставе у српским народним основппм школама изјавио се Школекп Савет протпв опћега увођења непрекидне (полудневпе) наставе, али ће у оправдашш случајевпма на нарочиту молбу допустити увађање а) сталне полудневпе наставе 1) у неподељеној шесторазредној школи тако, да у једнпм разредима буде пастава пре, а у другим разредима после подне. и 2) у школама и великим градовима н раштркапим салашима, ако велнки броЈ школске деце станује далеко од школске зграде; увађање пак б) привремене полудпевие наставе дозволнће Школски Савет 1) зими због краткоће дана, када се после трп сата после подпе не може у школн због помрчпне радитн, н 2) у месецу јунпју, када се због јаке врућппе не може после подие успешпо у школн радпти. — У иредмету коедукацпје у српским народним основним школама Школскп је Савет у начелу противан коедукацнји као сметњи у настави и васпитању, ну обзиром на слабо матерпјално стање многпх црквенпх опћина, које издржавају српске народне школе, п обзиром на тежак положај и задатак српских пародних учнтеља у Угарској, Школски Савет допушта у праксп коедукацију у I., II. и III.