Školski glasnik

Стр. 373.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 19.

впо да за сада нпје зато, да се због учитељских нлата чнне така покрића. Урбан је немачкн либерал, а међутим клерпкални велпкопоседнпк др. Б. кнез Шварценберг, изјавио је да треба да се повисе земаљскп приходи, како бп се могле уредитп учитељске плате сразмерно према садашњем добу.

Практичне обраде. „0 процентима".' Практична радња ЂОРЂН ПЕТРОВИЋП, срп. нар. учиге.Ђа. У смислу нзвешћа председништва среског .учнтељског збора новосадског додељено мп је да обрадим раснраву „0 процентима" без даљег ограннчења, те ћу ја ту тему да обраднм слободно, у оној мерп, у колпко држим да је потребно, да се ова рачунска грана треба да обради, да бп деца добнла основне појмове о процентима, важност н прпмену њихову у животу. Ја ћу овде да говорпм I. 0 процептпма у опште, II. _ Рачун процента код добптка н губитка н III. Каматни рачуни у опште. I. 0 процентима у опште. Процент је латннска реч „рго сепШт" а значи „за сто" или „од сто" а скраћено се бележи у пракси са %, — а мп ћемо овде употребити српски назнв: постотак. У грађанском животу је означење постотка од великог значаја, по коме се често одређује велпчина бројева један ирема другом. Скакање и падање цена, увећање и смањивање прихода и расхода, одређивање порезе, наплата осигурања, растење и опадање становништва, саставнл делови једне смесе, одређпвање парохнјала и т. д. често се означују постоцима. Само се по себп разуме, да деца морају бити на чисто са рачунањем помоћу простих и десетичних разломака, пре но што почну обрађивање рачунања с постотцима. Пре свега је врло важно, да деца нојме, шта .је постотак, што ћемо овако иостпћн: Б. пр. Шта је један стотпнити део од 100? Два, три, пет, десет стотинптих делова од 100? Колико стотинитих делова има у 100 — одговор: има 100 стотинитих делова. Конкретно: 1 Овај рад је новосадски срески учитељски збор усвојио као добар.

Шта су трн стотинита дела од 100 К? Пет, шест стотпнпти делови од Н1. шга СЈ? И сада долази дефиниција, да се одређени деловп од сто зову иостотци а означујемо их са %. Овакове вежбе ћемо чинити све дотле, док се не уверимо, да су деца на чисто са постотцима. Да би деца појмила, нашто се односе постотци, задаваћемо им овакове примере: Неки човек пма од свог вннограда 200 К годишњег прихода, н на то плаћа 4 % државне порезе, колико онда он плаћа годишње државне порезе? (Овде се доводи у везу део пз устава о иорези). Решење: 1 % од 200 К = 2 К. 4 % „ 200 К == 2 К X 4 = 8 К. Решење показује, како се од своте изналазп прво 1 % па онда 4 %• Илп: Трговац Петар Јовановић има 4400 годишњег прихода; а плаћа 8 % општпнске доходарпне, колико он плаћа годпшње свега доходарине? (Тумачење шта је доходарпна?) Решење: 1 % °Д 4400 К = 44 К. 8 % „ 4400 К = 44 К X 8 = 352 К. Кад толико плаћа на годину дана, колико илаћа на по годпне? Када и своту, коју плаћа на годнну дана поделимо' са два, а када тражимо за један месец дана, онда ћемо целу свету поделити са 12 (1 год. — 12 месеци). Други пример: У некој вароши има 8600 становника, у години је од тих умрло 20 %> колико пх је свега умрло? Решење: 1 % °Д 8600 ст. = 86 ст. 20 % „ 8600 ст. = 86 ст. X 20= 17 20 ст. Другп пример: Отац Јована Савпћа плаћа годншње 2844 К у име порезе, на ту своту плаћа у име парохијала 10 %> колико он нма да плаћа у име парохијала? Решење: 1 % од 2844 К=28-44 К. 10% „ 2844К = 2-844К X 10 = 284*4 К. Оваковн задатци имају се у.зимати из практичпог живота: о иорезама, потрошаринн, парохнјалу, статнстика гледе одношаја становнпка ио народности, вери, умирању, досељавању и т. д., осигурање живота, поседа иротпв пожара н леда, а у концентрацији са предметима, у којима се овакови иримерп могу применути. Када деца потпуно буду на чисто са постотцима, прелази се иа