Školski glasnik

Вр. 19.

прилике и иеизведиве. А учитељство иотиисује да је ирочитало иаредбе иа чак и оиречие наредбе којима виша власт заборавља додатн упутство како да се доведу опреке у склад, али не заборавља под теретом казне наређиватн, да се мора и оиречним наредбама удовољити — слеже раменима и меће наредбу у архиву. Школска власт не стоји у органској заједници са учитељством; снага њена не базира на нами, она чак и не тражи додирних тачака са нами, јер иије стручна власт, те не схваћа од каквог бп големог значаја бнло, да она располаже не само снагом коју има силом власти своје, него и нашом снагом. Нестручне власти наше нестручњачкп п раде. Да наведемо неколико примера. Наше власти донашају уџбенике, за које стручна критика вели да не ваљају; донашају наставне планове — без суделовања свеукупног учитељства иреко учитељ. зборова — за које стручњаци, а за последњи п државна власт тврде, да нису добри; наредиле су бнле, да саставимо специјалне наставне планове, на основу старе хрђаве наставне основе, а из уџбеника који су после наредбе на годину дана изашли из штампе; проппсале су да се у народним школама имају толике силне пнсанке употребљавати, да учитељ управо не зна да ли да се смеје или да се једи, јер је физичка немогућност употребити више од '/ 4 прописаних ппсанака п то само онде, где учитељ има само 1 разред. Грдна већина чланова наших школских власти не заступа епергично оправдане учитељске захтеве, јер се боји, да ће се замерити политичкој странци, која ју је на то место и поставнла. Наше власти се не обазиру на дух времена. Оне не виде, да данашња школа терети једино памтење и то непотребним стварима; да школа не васпита ни близу доста ни морално ни ннтелектуално, јер у данашњој школи дете мирно седи, слуша, памти и рецитује празне речи, док дете треба радећи да опажа, да самостално ствара и да само себе под надзором и упутством школе и образује

и васпита. Дапашња школа хоће једино помоћу меморије да васпита, док нова школа хоће активним радом да образује и васпита. Да ли наше власти утиру пута новој школи? Не. Оне још ие осећају струју, која ће збрисати данашњу школу, а с њоме изгледа и њих. Изгледа, да су наше старе школске власти биле напреднијс од садањих. (За време Натошевића наше су школе биле најнапредније у Угарској. Начин нисочитања је н. ир. прво био уведен у нашим школама). Творци наше Школ. Уредбе имали су на уму. да се школа мора развијати упоредо са духом времена, те су зато п назначили у 19. §. да школске власти имају стручна пптања решаватн по саслушању учптеља односно учител.ских зборова, јер су били уверени, да ће учнтељеко становиште увек одговорати духу времена. Учитељски зборови поетоје л даиас, па зашто власти пе траже иреко њих мпшл»ење учитеља о стручним стварима? Не траже, јер се не обазиру на тај §, а мшнљење толиких стручних људи не зарезују пи ушта, ио једино траже, да се без поговора извршују њихове наредбе. А и кад траже слабо нрихвате учитељско мишљење. — Али тешко устаиови, где нестручњацн силом власти своје траже од стручњака да раде п против стручног уверења свог! Довести у склад тежње појединих власти и нове школе признајемо н ми, да је врло тежак посао. Па баш зато и држимо, да без наше сарадње наше власти ие ће моћи ту хармонију успоставити. И слутимо, да ће државна власт нову школу сасвим узети у своје руке п да ће је временом, у интересу оних због којпх и постоје школе, предати учитељима. Ми ћемо школу добити, морамо је добити. Ако не пз руку наших власти, а оно из руке друге власти. — Данашња школа не одговара потребама, с тога се мора из темеља реформисати, да би према духу времена заиста и образовала и васпитала. Ту реформу наше нестручне власти ие ће знати благовремено спровести, а мораће се спровести! Обраћа ће ее и нами у 12. часу, алиће .касно бити.