Školski glasnik

Стр. 12.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 1.

писања, али у ствари није недостатак метода, него његовог нзвођења. Но како, тај начин учења има евојих добрих страна, а и остале еистеме нису без погрешака, то излази да ее ни једној системн ие може дати искључнво поверење, него да је најрационалније покупити од впше сиетема оно што је за наш посао најподесније и тако спојеним добрим странама разних метода, упроститп наставу ирвог читања п писања, да се њоме што лакше п што рационалније дође до добра уснеха. Спајање више метода уједно, ннје нова мисао. Признати методичар ДиШлајн давно је већ тако поступао. (Наставиће се.)

Педагошка преглед. Неке реформе у аустријском школству. Неповољне политпчке прилике нису дале, да се предузму какве стварне реформе на поправци положаја учитељског. Но у пптањпма унапређења школе и наставе ипак ее нешто учинило. Обзиром на све јачи значај телесног вежбања, постављени еу стручни надзорници за наставу у телесном вежбању. У вези с тим одржана је 8. и 10. нов. 1911. једна анкета, која је расправљала о потреби игралишта. Доњоаустријскн школ. савет издао .је јула 1912. наредбу о неговању дечјих игара у на* родним и грађанским школама. 12. окт. 1911. конституисана је централа за телесно вежбање, која је иодељена у шест еекција. Телесном ваегштању, елужи и прва бечка школека зубна клиника, отворена е јесеии 1911., а тако н Друштво за школску хигијену оеновано 1912. У Грацу је одржан дан антиалкохолиста 8. н 9. окт. 1911., где се расправљало иекључиво о васнитању омладине и донесена су лепа упутства за усавршавање антиалкохолеке наетаве. Поводом тога изишао је министарски отпис 4. јуна 1912., којим се наређује, да учитељске кандидате лечнички доценти поуче у п итањима антиалкохолским. Ове године ступили су у живот наставни планови за нар. школе у Чешкој, који су проникнути модернпм идејама. Добар напредак учињен је министарском наредбом од 15. сент. 19] 1. о новцм наставним плановима за цртање, уз које су изашла и упутства. Њима се наетави у цртању по-

лаже нов оенов, јер ее иде за тим да обртна тачка буде у раду, развитак епособноети на основу еамосталног опажања и сопственнх доживљаја. На пољу друштвене заштнте омладине, вредно је споменути, да је у миннстарству уетановљено меето иарочнтог инспектора за друштвену заштнту омладине. У погледу учнтељског образовања стање је овако: Од 69 учитељских школа, 57 су државне, трп земаљске п 9 вероисповедних ; од 77 завода за образовање учитељица 21 је државни, 1 земаљскн и 47 вероисповедннх. Против организационог статута за приватне (већином вероисиоведне) заводе, за које је установљен испит зрелости на крају трећег течаја, а методека епрема у четвртом течају, подижу се од стране стручњака важни прнговори. Једно иитање школског уређења, у којем ее н учнтељска мншљења јако разнлазе, предложено је бечкој окружној учитељској конференцији, наиме : Организација т. зв. завршних разреда за оне ученике осморазредног систбма, којп из било којих узрока не дођу до највиших разреда.

Учитељство. Словеначки учител>сни лист „ис|1е1Ј8к"( Тоуап$ \ ступио је 1. бројем 1913. год. у 53 евоје годпште. Он је уједно најетарији еловеначки лиет. Поводом тога значајног момента пише: „Колико је требало велнких напора, великога рада н пожртвовања, то знамо еамо ми који емо издржали свој лиет љубављу п иожртвовањем. Непријатељи напредног учитељсгва, културе и слободе, служили ее евима допуштеним н недопуштеннм средствима, да би лист угушили. Но то им није испало за руком, јер је учитељека сталешка евест јача и отпорнија него сви непрнјатељски покушаји. Што је било у редовима учитељским слабо, нерадино, без карактера п саможиво све је то отпало кад је наступио терор противне политичке странке. Карактери су остали! Ко је осећао у себн грех и своју слабост, тај је отишао у хладовину језуитског шешира, да се сакрије од светлоети правде. Бој за матернјалан и моралан успех учитељетва утолико