Školski list

15*

ш раЈ« при томт. дћца подпуно изучити у народнои школи рачув ст, разбитцима, правило троино, тадЈннску практику, разрачунанђ лихве, и правило дружевно. Ово што овд-ђ изложисмо естБ шпишиш од г б онмхђ знанн, што се у народнои школи постићи могу, и при валннои управи постићи мораго, и кои 6и се учител« толико заборавш, да у школи СВ010И ученћ гореизложенБ1Х 'б наука и вештина непредае или само овлашг иредае, тога 6Б1 од г б школскога дЂла удаљити валнло, вр 'б таи у мЂето ползе нриноси штету обштини, коа га издржава, Алт. нетреба мислиги да е сђ тбшђ задоста учинћно, ако се у народнои школи, све оно учи, што МБ1 мало часЂ избронсмо. УченЂ и изучен^ горенаведенБ1х предмета ше ц Ф лб него е само средство, коимб се д-ћч1е воспитанђ, коимт. се темељно и вал»шо изображенђ ума и срдца дбч1ега постићи жели. Само мртво ученб но себи може човћку вештину и нБку механичну сиособностБ дати, али шшт г б зато нема свое нраве педагогичне важиости, којо ће тек г б онда добБ1ти, ако се њиме буде, разинш и изс бражаваш духовне снаге дЂч1е. 11о овоме дакле сви разумни лшди и прГатељи просвЂте и нанредка одт, народне школе изчекуш, да она д^цу у Духу благочеспн воспитава, и да се постара уредно разв1ати све снаге човћч1ега духа, наиме: гледанђ, уображанЂ, памтенЂ, разумБ, срдце и волш. Занемарити едну снагу, а на рачунЂ друге ма кое снаге, ше слободно ни пробитачно. Тако напримЂр шкаквимЂ начиномБ неможемо одобрити, да се самБ разумг дЉч|и у школи изображава, а да се моћ -б памтенн занемари, да ее срдце дђтш нренебрегне, или да се волн дћч1н разпусти и разузда. И оно прво треба чинити, алт. и ово друго нетреба пренебрегнути; ер -Б само складнБшт, разв^ннЂмт. и изображанбМБ свош) богоданБ^хт, снага, воспитавамо МБ1 правога, честитога и на свако добро склонћноп. човЂка. Давашћи дђци подезна знанн и често новторавашћи научена правила живота причиннваћемо њима радостБ и уживанћ у полезномБ зна1 ш, а у едно тбшђ самБшт. будићемо њиховђ дух г б, вештбаћем< имђ моћ 'Б МБШменн, оштрићемо њихову моћг разсуђиванн. Но осимт. обучаванл има школа народна и другихх средства, кон кадБ се вешто употребе, могу снажно дЂиствовати на воегаатанђ млађаног -б нараштан. А то су: навика и заптЂ школскш, и примФрг учитела и осталБгхг школскихћ и црквеннхЂ старћшина.