Školski list

10

практичном учетелвском течаго годиие 1858, да се они као кроз сан опомиик), како им е исти проФесор више пута хвалио метод гласованл и препоручивао да га покушаваго у школи свошИ употребити, — али они се тога нису после сећали, нити су што о томе мислили док ние године 1857 многозаслужени госп. школски саветник Др. 1)орђе Натошевић ствар ову у много лепшеми савршешем виду код нас на ново покренуо. Говори се да е у ТрстанскоИ школи честити учителк ВладиславлЂвић у трећоИ и четвртоИ десетИни овог столећа, свое ученике гласан4м читати учт, осим тога, у колнко е меии познато године 1855 и 1856 рађено е овако у ТемишварскоН градскоИ СрбскоИ Школи, где е господИн учителв ђорђе Јоановић тада списао Буквар за гласан1>, кои се у нћга у рукопису иаходи, и по коме е он ученике свое за 14 дана науч^о читати. — Ово су у колико е мени познато до године 1857 едини изузетци били од обичног иачина коим се у нашим школама учило читати. Докле су наши учителви еднако сричући учили децу читати, дошле су вешти учителви у НемачкоИ изнашли за учен4 читанн 10шт 6 олби начин од гласанн, а то в учен!> читана с писан !>мЂ (®с1,П'С!1)(г[е Учеић читанз с писан4м сасвнм е прнроди сходан и разуман посао. Нвиме се дете наИрадие забавлд, и више само радч, пак и писати и читати темелвние научи, него кад би наИпре учило читати па после писати. Тим двоструким радом уеданпут постану обадве ове вештине стална своина деч!л, дочим се самим гласанћм истина брже научи читати, али се брзо и заборави. Само се иште да е учителБ сасвим вешт своме послу, да е окретан и да му се посао оваВ мили, а притом да точно и савестно сваки дан с ученицима своима помало напредуе, и да ученици точно у школу долазе, пак за 16 до 18 иеделл могу научити с*а деца од 7, до 8 година писати и читати. А кад би старш и одраслш лгоди учили писати и читати, доста бн било толико дана, да се у едном и другом послу тои сасвим точно извеште. Цео оваИ посао састои се из приуготовлнванд за писанћ и читап4, и из учена писанд и чнтанн. Нриуговлнван& за писин!; назпзаио обично ручним, а приутотовлаван!; за читанћ уиним. Оба ова приуготовливанл иду успоред едио с другим, и треба их у колико е впше могуће у свезу довести са науком гледанн.