Školski list

345

нека га пита утеха, да свако зрно непада на добру здраву земљу, па за то илода недонесе, али по гдекоје семе ипак иадне и на здраву земљу, иа ма и поздније донесе плода. Учитељ неможе друго ништа ни чинити, кром садити, каламити залевати и пеговати а плод је у Божијој руди, Брижљивога и савестнога учитеља јошт овде на земљи нагрвђује за цеуашрне труде шегове сладко уверење, да је толико учинио, колико је знао и могао, а јошт ће га већма наградити, у пуној мери награди ће га онај пзјвећи пријателБ, најрођенији отац деце, који је рекао: „Оставите децу нека долазе мени, јер је царство небесно, царство невиних." На питање: докле се простире надзор учитељев ? рекли би да је учитељ целисходним васпитавањем кадар спасти ученике од млоге телесне и душевне опаености и онда, кад су они изучили школу, изписали се из числа ученика, и ме^у младићима место узели, јер деца још неразвијена оставе школу па брзо нозабораве и науку, коју су у школи научила, и васпитаље, па новеду се стазом којом иду покварени безстидни и безсрамни младићи, а на жалост, родитељи, који имају сад сами без помоћи учитељеве да се старају за своју децу, ае само неказнећи их иикад за преступлењв, већ им оствве све на вољу и сами извињавају им врдступлења, бране их, и скачу у очи ономе, кои 6и неваљалу децу њвјову исиравити, посаветовати, и накарати хтео. Има и такових родитеља, кои не само неће да се старају да дете не позаборави оио, што је научило, већ говоре иаопако против школе и учитеља, те тако и оно мало наклоности к читању и повторавању, угаси се у њима сасвим! Зато је нуждно, да буде кога, који ће их заступати у васпитавању, а тај треба да буде учитељ. Али неуместно би радио учитељ у отправљању дужности иадзиравања, кад би карао одраелије младиће због ареступлења њијовог, то би побудило у њих упорност, и догодило би се, да би кои јогуница скочио на негдашњега учитељч свог и увредио га; отчински их ословити треба, оаоменути с благостшћу на оно, што су негда у школи учили и слушали у смотрењу владања на сокаку и на свакоме Божијем месту; па ма како да је распуштен младић, отчинска реч поврагиће му у намет све, што је од доброга учитеља свог слушао ; — Особито ће дјејствовати ако се на себе позове, како се он негда мучио њима и трудио баш око тога, да буду ваљани, добри, покорни, послушни, а— не раскалашни, безобразни, и упорпи