Školski list
25
скога отговарајућим установаиа србству омилило, о том сведоче оне силне величанствене задужбине — низ бисера побожнога српскога срца, којима српски народ окити своју земл>у, о том сведочи борба многих векова и небројени број србских мученика, што падоше „за крст часни и слободу златну/' (наставиће се)
Мисли о садашњим школским читанкама и преддог како 6и их ирерадити требало. (продужено.) ПРВА ЧИТАНКА. У овој читанци, као у оној књизи, која ће јошт доста малену децу забављати, ваљало би да буду сви чланци укратко и разговетно списани. Тако ће их дете лакше сватити, и о њима се изјаснити моћи. Са гледишта каква је задаћа ове прве читанке, ваљало би овакав садржај да јој буде: Имала би две главне поле или разделка. У први и главни оделак, коме би задаћа била, да у деци чувство морално и релиђиозно снажи и срце облагороди, ваљало би да уђу: кратке приповедке из старог и новог завјета ; нека најкраћа и најглавиија жића светих, а тако исто кратке и лепо извијене моралне приповедке понајвише из дечијег живота извађене. Испод сваке приповедке дошле би главне науке у виду светих и народних изрека. Између појединих чланака стављене би биле Србске народне песме краће и особито на морал односеће се. За овим би у ову исту прву половину или оделак имао ући и часловац као такође релиђиозни предмет за читање одређен. Неби се морао цео данашњи часловац тискати, него тек поглавито оне ствари које се на вечерњу о св. служби чути могу; наравно то би им се тумачило па би деца кад су у цркви и разумети могла. У ову прву половину читанке ове имало би ући и црквено појање као такође релиђиозни предмет. И из овог ставило би се тек само оно што је овој дјеци нуждно.