Školski list

50

доба наИвише се због тога препоручуе, што с нвима свако дете може оно исто радити што се на рачуналБки или на табли с потезовима показуе. Валало би дакле свакоме ученику наИпре по пет, па онда по 10 — 20 еднаких прутића дати, с коима ће они под управом учител4вом сва 4 вида рачуна сви у еданпут израђивати. Тек онда кад се ученици у рачунанш са стварма кое пред собом имаго добро извеште, употребити има учителБ примере, у коима се рачуна са стварима што их деца немаго пред собом, али што су им ипак добро познате. Сваки висши степен рачуна показуе се наНпре наочигледно на донешеним и пред децу ичнешеним стварма, затим на именованим броевпма, и тек напоследку на чистим броевима. После посматранн наИвећма се имамо о том старати, да се ученици у рачуну добро и поуздано извештбаго. Правила рачуна несмего се деци задавати да их на памет уче, него упућивати валн ученике да посматранћм и вештбан4м сами свако правило пронађу. Саморадна ученикова код учена рачуна од наЗвеће е важности. Ту несме учителв показивати, напред говорити, и напред израчунавати а ученик да за нбим задатке израђуе како е видио и запамтио, него мора ученик сам снагом свога размишллнн задатак израдити и докучити зашто се тако ради. За разаснити ово, нека нам служе еледећи нримери: а) кад би учителБ задао: Колико петака има у 18 Фор. п 75 нов. ? Ту ние упутно казати деци шта се има радити, него упућивати их вала овим питанБима: колико петака иде у едну Форинту? (20 петака.) Колико ће дакле бити петака у 10 Фр. ? (200 петака.) А колико ће бити у 8 Фор. ? (160 пет.) Били дакле ти знао казати колико петака има у 18 Фр. ? (360.) Ми имамо шш 75 нов. колико нов. иде у едан петак? (5) кад дакле сваки 5 нов. чине едан петак то колико петака има у 10 нов. ? (2) колико у 25 нов. ? (5) у 50 нов. ? (10) колико дакле петака има у 75 новића? (15 петака.) — Нека ми Стоан каже наш за.датак, а Благое нека каже колико петака има у 18 Фор. и 75 нов. ? (375 петака). б) На ово питан^: „како вала приредити смешани броИ 8^ и ни мало не вала да ученик изговоривши познато правило: „Смешани брои нрирећуе се, кад се цели броИ умножи са именителЈм, нроизводу дода броителц и подпише пређашни именителБ," — овако ради: 8Х4—32-Ј-3— 35 дакле 8^ 4 ~ 35 четвртина. Него би