Školski list

52

сурасмерна цена употреблгое. За сеоску децу веома е нужно знати, колико доноси готро земл^ кое е сасвим добро нађубрено? колико кое е у среднго руку нађубрено? и колико кое се не нађубри? Колико стои издржаван! едне краве, и колико прихода имамо од н&? колико стои зимнб или летн4 одело едног детета а колико одраслог човека? и. т. д. Особито су од велике користи у нашим школама они задатци, из коих ће деца наша наочигледно увидити моћи колику штету наноси кући едноН раскошност у оделу, разметанб у сватовима, на свечарима и. т. д. и колико би свака кућа уштедити могла, кад би се у нбоИ разумно и паметно трошило, а таких задатака налази се у приличном брого у школ. листу од прошлих година. 1ошт се учителго препоручуе да се упозна са оним начином рачуна, ког лгоди и жене у обичном животу употреблгого и кои би се могао назвати народним рачуном. ТаВ начин рачунанн нека се употреблгое нарочито код напаметног рачуна тако н. пр. допустити вала да се задатак: „Жена нека прода на пиаци 60 лн, свака два аета по едан новчић, колико то износи?" овако израђуе: кад су два нета по едан новчић, то е жена за 20 ан добила едан десетак, дакле за 60 м добиће 3. десетака. — Или код задатка: „Пошто долази 36 риФи платна, кад е риф по 35 новчића?" погрешно би учителв радио кад би натеривао децу да наИпре задатак напишу па онда казавши им какав е посао и какви се знаци пишу заповедио им да навпре с единицама, па онда с десетицама раде; напротив овако треба да ученици прорачуне:6данриФСтои35 новчића, а то чини едну четврт Форинте и шш едан десетак; 36 рифи по \ Фор. чини 9 Фор.; 36 риФИ по десетак чини 3 ф. и 60 новчића; свега се дакле заЗбриФИ платити има : 72 Фр. 60 нов. (наставиће се.)

ЧЛАНАК XXXVIII. ЗАКОНА од 1868 године. У ДЂЛУ ЛВНОГ ОБУЧАВАНЛ У НАРОДНИМ ШКОЛАМА. (наставак.) ГЛАВА V. Б. ВИСШЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ. §. 59. Сеоске и варошке обштине, кое у средини свотв наМман^ 5000 становника брое, дужне су висше народне школв,