Školski list

93

ближава га и упознаје са етворитељем његовим, упознаје га с« дужностима људским, са дужностима хришћанским, По школама се цени просвета народа једног. Што који народ више тих просветних завода ииа, тии је изображенији, просвећенији, и у сваком погледу напреднији. Просвета је она благодетна зрака, која успавану клицу нравствености људске буди и покреће, а глупост и незнање гуши и тамани, те тако отвара човеку очи, да позна себе, своје дужности посебне и друштвене. Само је дакле школа и просвета кадра оно накнадити, што зуб развратности и варварства покоси и што струј« времена у понор прошлости однесе, те по себи зле сљеди у народу остави. Ми људи по снољашности некако смо се навикли судитц човека. Тако исто по спољашности суди се и један народ, и ако не баш у поднуности, али у ствари ипак довољно се обистини то суђење. Што је који народ развраћеннји, што се више зала и неморалности у њему појављује, тим показује слабија душевна својства своја, и ниско и несавршено изображење. Погледај мо бодрим оком и по нашем народу, па морамо признати, да су се и у њему силна и разноврсна зла одоиаћила, која га лагании, невидимии токои к пропасти воде. Свакидашњи при мери то довољно потврђују. — А шта је томе узрок? — Шта би друго бити иогло, до недовољно изображење колико школско, толико више доиаће, које се за основу целога будућег васпитања и образовања живота људског сиатра. Они, којп су позвааи, да ту основу положе, нису довољно ни приуготовмни за то, а то су родитељи. Они су виновници доброг или злог васпитања своје деце, а наиие мати, која је од рођељв непрестано са децои, и које уплив најобилније или најубитачније посљедице повући може. Но како се то иоже од матере искати, да таку високу дужност врши, кад ни толико изображење не добија, колико мушки? Не могу прећутати а да не споменем ону грешну мисао српских родитеља, који веле, да женској деци не треба наукб ни просвета!! — Док се та назадњачка мисао не искоренп, донде ћемо довек натражни бити, па чинили ми с друге стране ма колико. Познавајући високи нозив матера, нужне су нам женеке школе и образилишта, у којима ће се наш женски нараштај своме позиву, а у духу српском васпитавати и изображавати моћи. Но није довољно такове школе подизати па да празне