Školski list

162

ци на четири отделенл или разреда иодблени; 3. За школе, у коима три или четири учитела шест разреда д4це обучаваго, и 4. За повторне (зими вечерн^ а лети празничне) школе уз обичне свакидашн4 школе од прве друге и треће врсте. Посао овога одбора по потврђенго саборском нека се саобшти високоИ влади и нека одма не само на папиру него и у самом д4лу у живот ступи, па нека м^стне школске управе и епархиални надзорници строго мотре, да се у свакоЗ школи валано и СВО0СКИ све оно ради, што по зрелом разсуђенго прописамо буде. По себи се разум4 да се и кнвиге школске имаго наНдал4 за две године дана по нацрту од одбора школског изложеном а од сабора потврђеном брижлвиво и уз награду из народног Фонда израдити, на св^т издати и што е могуће 6 фтиние продавати. За утврдити единство у правопису, коим ће кнБиге школске штампане бити, и кои ће се у школи учити, нуждно би било да и отом сабор наредбу донесе, ко1о0 би се за лгобав слоге сви школски управителви учителви и катихете повиновати морали, и тим би се школа наша ослободила овог хаоса, кои у том погледу сада већма него игда у нвоб влада. Што у овом погледу знатнил већина саборска сврши, то нека нам за правац свим служи. Хоћемо л' моћи у коем м4сту нашем подићи и издржавати висшу основну или грађанску школу, о томе нећу сада да говорим, ер и сам школски закон од 1868 налаже, да се наИпре имаго свуда завести и у добро станћ поставити наИнуждние основне школе па онда долази ред на остале. Толико само прим4ти ти имам, да би нама после основних школа набвећма потребне биле землБод^лске трговачке и занатлиске школе, ал од свиго особито оне прве. Подижимо дакле у Кикинди, Жаблго, Сентомашу, Сомбору и у осталим нашим землвод4лским м4стима, землвод^лске школе и жртвуИмо на нбих што више можемо, ер те ће нас школе од грозеће материалне пропасти сачувати и учинити да се међу другим народима у благостанго одржати и напредовати можемо !! ЗемалБски закон школски прописуе да се сваки ученик народне школе на свом матерн^м езику обучава (§ 58) и само у висшим основним школама налаже, да уз учен& свиго предмета на матернБм езику ученици 1ошт и мађарски 6зик уче. Како са гледишта справедлвивости, тако и из педаго-