Školski list
— 117 —
подмету. Ова се реченица зове разграната. Каква је дакле ово реченица? Зашто је разграната? Којом смо је речи разгранали? Коме смо додали ту реч? Зашто смо додали подмету? Како се може дакле нроста реченица да разграна? Учитељ напише на таблу: Месо је раиа. Шта сам написао? Каква је то реченица? Зашто је проста? Каква је рана месо? (Здрава). Жскажи сад ту реченицу заједно с речју „здрава." Да је напишемо! Чему смо додали ту реч здрава 9 Зашто прироку? Каква је сад то реченица? Како се дакле може још проста реченица да разграна ? Вежбање. 1.) Разгранатајте ове реченице, додавајући додатке подмету: — воће је нездраво; — лшпће опада; — дете слуша; —- друштво избегавај ; — грожђе је слатко; — човек се моли Богу; — глава дугове не плаћа; — коњ се ие заиграва; — реч гвоздена врата отвара; — нарав пријатеља не тече; — лађа Дунавом плови ; — ветар из горице дува; — Марко у горици лежи. (Додатци: Зелено; увело; добро; рђаво; зрело; нобожан; мртва; мршав; лепа; мрска; лагана; ладан; мртав). 2.) Напишите просте реченице на ова пптања и додајте сваком прироку згодан додатак: Каква је књига читанка? Каква је рана млеко? Каква је животиња курјак? Каква је жнвотиња лисица? Како расте детелина? Какав је брег Авала ? Каква је река Дунав ? Каква је варотп Беч ? Како спја супце? Како пева славуј ? Како мирише ружа ? (Додатци: Корисна; здрава; грабљива; лукава; ниско; висок; дубока; велика; жарко; умилно; пријатно). 3. Ставите додатке нодмету и ирироку у следећим реченицама: — слуга је — благо; — семе — никне ; — пливач — утоне; — чела је — животињица; тело — се крепи; — свештеник — поучава; — отров —