Školski list

— 168 —

чега некориснога, што им у познијем животу њиховоме не би ништа вајдило. Изабнрајмо им вазда нзмеђу најпотребнијега најбоље. Многоврсност поквари им желудац. Подајмо им у истину образовног градива и то такога, које д ух образује, — добре и здраве, кућевне, тежачке хране, не слаткиша. Ако смо тако избор свесно нашли, онда треба на даље да се постарамо, да им духовну храну по правилима здраве дијететике пружамо. Пре свега немојмо им задавати тешких задаћа, које њихову слабачку снагу надмашују ; не иретоварујмо их и не кваримо им воље захтевањима, која покрај најбоље воље своје нису кадра испунити: боље мање задаће, које ће ученици при мало напора добро и сигурно моћи решити, него велике и тешке, на којима им се добра воља безуспешно испати. Боље мање изрека и песама, али то мало да ностане неироиадљива својина дечија, и које ће и онда још бити у памети, кад дечаци постану људи, а људи старци. За то нека учитељ не занемарује марљиво ионављање и нужно вежбање. Учнтељ, који не понавља оно, што се једном разумело, који све даље и даље не вежба, неће никад за никад лепих успеха постићи. Особиту пажњу заслужују овде слабија деца. Имаш ли слабије дете у школи, тога се особито прихвати, јер даровита ће и без тебе свршитн! Не одбацуј од себе оне, за које држиш да су тупоглави. У многим случајевима није великп васиитач васионе геније употребио, него тако зване тупоглавце за изврпшоце својих мудрих планова. Лине, коме су његови учитељи саветовали, да због своје велике глупостн школу наиуети и да чизмарлук учн, постао је ре®орматор ботанике ; Либига, основаоца знанствене хемије, сматраше, да је толнко ограничена ума, да су учитељи његови о њему увек с презрењем говорили, а А. Хумболт, чијем се знању највећи научници клањају, научио је чнтати због своје болешљивостн, тек у 16. години. С тога још једном: Не презири тупоглаваца и не веруј, да ће баш даровита деца свету највише користовати. Било би врло занимљиво кад би једном виши заводи могли саставити статистику, да нам покажу, шта се с њиховим даровитим ученицима у иозннјем животу догодило! Образуј тога ради хармонички сваку снагу, на и иајмању; пригрли слабиће свом љубављу и подај им придику, да се на малим уснесима радују и да си вољу ка напредовању израђују.

(Свршиће се.)