Školski list
— 364 —
ралом и естетиком; те стога се с њима морало и мора у школама доста злопатити. С тога с радошћу поздрављамо ову нову србску читанку за други разред, која је, као што се иоуздано мисли, из пера нашег првог србског педагога и обновитеља школа наших Дра Ђ. Натошевића потекла, и која и по богатом садржају свом и леиом разиореду, и по нростом слогу и чистом и правилном језику, подиуно одговара потребама православне србске народне школе и васпитању младежи наше у духу свете вере, благонравности, и миле наше народноети. Богати садржај ове читанке расположен је на дванајест одсека. За основу поделе служи очигледна настава у нижим разредима народне школе, по томе ће се свагда моћи најпре дотични предмети из очигледне наставе с децом предузимати а затим у свези са овом наставом сходни предмети из читанке за читање, разумевање и меморирање уиотребљавати. Деца ће се дакле у читг.њу веџбати на оним предметима, који су им из очигледне наставе већ добро познати, те ће им садржај прочитаиих предмета много милији бити и за образовање ума и срца, као и за правилност у изразу и леиом говору моћи ће им читање то, у толико већма служити. Држимо да би ради лакшега нрегледа ваљало, да се у другом издању у самом тексту читанке означи обашка сваки одсек, и да се и сами иредмети у сваком одсеку а и у садржају такође означе; јер без тога је деци тешко наћи, кад им се што зада преко реда да читају. Први одсек читанке ваљало би да добије наслов: „Школа и црква." Одсек се тај налази од 1—25. стране у читанци овој. У њему се уз призив за помоћ Божију садрже лене раснраве о школи и игга се у школи учи и ради; о добром ђаку, кога учитељ воли; о узроцима зашто се иде у школу; зашто се учн и како ваља учити ; (од 1—7.) дал>е излажу се школски закони (стр. 9.), које треба деца слушањем и читањем да науче и да их за правило живота и владања узму; красне молитве пре и иосле учења (стр. 6. и 9.) служе за буђење и неговање чувства нобожности у млађаним срцима невине дечице; песмица: „Хајд у школу!" (стр. 4.) буди у деце вољу школи и љубав учитељу; прича под насловом: „Кушање", буди у деце чувствовање дужности ђачке, а мудра изречења о знању (8) у језгровитим речма представљају деци важност школе и учења. Затим долазе описи дечијих учила и упутства за употребљење ових; описи школске дворане, школских учила и намештаја, школске куће, и дво-