Školski list

— 281 —

паставом; упитељ не заустављајући се падеци нека будевођсм и за етарије. ЈБегова је дужност такођер, да распростире, разјашњује, препоручује практичке и корисне књиге. Просвећујући родитеље користи учитељ и деци. Делокруг шегов тада се раптирује и бива тежи, али му уједно даје већу заслугу. Учитељ је свећеник; не оне часове, што их учитељ по дужно<5ти проведе у школи, него скоро цео свој живот мора дати, да задоста учини свом великом позиву. Исти је по изгледу скроман: ни свет, ни удаљенији људи не знају за њега, а заслуга му иролази или непринозната, или у мало уцењена; али управо то подиасе учитељски сталеж високо, што је он пожртвовање, а често скоро мучеништво. Учитељ мора да је дању ноћу на стражи, да се стара за најдраже благо. На то га не силиистинаништа осим савести, али тај јебудилац доста. Битност свију угњетених народности не може друкчије да се одржи него пожртвовањем: једни дају грош, други крв, гдекоји зној свога чела и мир свога живота. Кад види друштво ревност у учител^а, мора и само да постане ревнесније, да најпослеодаје поштовање тим тихиммученицима дулсности. Тамо, где влада сама бдије над неговањем народности, можеучитељ да се ограпичи на званично иснуњавање одређених му дужности ; код нас, ко не даје све, као да пе даје ништа. Учитељ не треба да долази у колизију са зак^ном нити да вређа власти — јер тај би рат узалуд исцрпео снагу —али мора да има грађанску одважност, да стоји уз правду и праведљивост. Где дође прилика да треба отворено изјавити поштовање за своју народност, оданост к њој: ту није у реду ни да лаже ни да ћути. Пузење, понижавање, одрицање себе доводи у заблуду оне, који владају и дозвољава им да олакше узимају оно, што не зна само да се почитује. Није наша ствар да ратујемо са законом; али био би злочин, да се из малодушја не користимо њим потпуно и да не употребимо право, које иам је оставио. Немци имају моралну превагу на све стране, злоупотребљују ју на разан начин, игнорујући оно што су дужни другим народностима, превиђајући и омаловажавајући их: најсветија је дакле дужнсст, да захтевамо оно, што нам јасно даје закон. Али отиор нротив злоупотреба мора се увек задржати на том, што се даје чинити у границама закона. Какву задаћу има дакле учитељ ? Најпре да љуби свој позив; јер само љубав даје снагу, само љубав готова је на жртве ; затим нека стави себи за правило, да школа и школски час нису довољни, ако хоће да испуњава дужност; нужно је, да се жртвује цео и да ради изван школе, да упливише на друштво, да га сачува од дволичности и странпутица. Ту не може да послужи учитељу никакав савет, ма био најтачније одмерен; саветник мора да буде срце и савест. У свакој општини, у свакој школи различне су прилике, због тог