Školski list
ШЕОЈСЕИ ЈГИСТ. Вр. 22. У Сомбору 30. новембра 1881. Год. XIII ,ШКОЛСКИ ЛИСТ" пзлази сваког 15. и последњега у меседу. Претплата је за целу годину 3 ф ., за 4 месеца 1 ф . а за Србију 8 динара годишње. Учитељи, који имају мању плату од 300 ф ., богослови и приправници добијају лист у пола цене. Дописи и претплата шал>у се: Уредништву ,, Школскт листа" у Сомбор.
нашто пи учитаљ да обрш гшну пажбу у најнижнш разрцима ? ад почетком школске године учитељ нрви пут погледа на гомилу деце, што се пред њим посадила, онда му заиста није лако кад иомисли, у каквом су му стању тадецадоведена и шта он треба из њих већ за годину дана да начини. Благо њему ако се ие баци одмах шкодљивом журбом на задаћу, коју му стављају поједини наставни предмети. него ако прво и искључпво уочи једно, чему ваља сву своју пажњу и бригу, сву своју снагу да посвети, а то је да иозна децу. Нека му је прва задаћа, да задобије љубав дечице, јер кад га заволе, радо ће му одговарати иа нитања и навикпуће се лако на школу и њезин ред. Пре сваког другог рада паучиће он своје ученике да мотре на чистоту и тачност, да иазе на његове речи и да учтиво и уредно седе или стоје. Учитељ ће веџбати њихове очи, њихове уши, њнхове руке и њихов језик за цељи наставе, која ће иетом после да иаступи. Веџбања у гледању и схватању, слушању и пажњи, као и у говору чине прелаз читању а у вези са веџбама руке и прелаз цртању и нисању. Тим путем добија се посредник за те предмете. А без посредника била би веџбања у читању, кад би се чигало пре но што се веџбало у говору, те деца не разуму, шта значе речи и реченице, које читају. Истина је, да се треба трудити, да деца у првом разреду што већма напредују у читању, али то никад не треба да буде на штету духовног развнтка ученика, а то би било, кад би механички читала слова, а неби знала шта читају. Тако читање није шта друго него пука и недостојна дресура. Баш зато се чнта, да ученици науче да нознају, разуму и исказују