Školski list

јатеља школе, од људр, који знају, шта школи треба, и ти су запста достојпи, да се о љнма што вшбе иремпшља. То ми и морамо да чинимо, јер прави грешници перу п овде руке, а само учптељство чини се одговорним за дела, која нпје само оно стварало. Народпа школа пма зада^у, да даје оинтте образоваље. Према томе мора да се равна и њеп наставпи ирограм. Ма се шта нребацпвало наставпом програму модерпе школе, то јој се мора признати, да се у њој јасно огледа тежња напредку. И ако је та тежња нрекорачила дозвољене границе, онда то но начпну њена постаика нпје никакво чудо Загледаш ли у наставнп програм модерне школе, видићеш у њој свашта. Ту поред разних религиозних предмета налазнмо граматику, стилистику, исторнју књижевпости, аритметнку, геометрију, геограа>ију, историју своју и туђу, зоологију, ботанику, минералогпју, геологију, Физику, хемију, астропомпју, права и дужности грађана, иољоделство, вртарство, свиларство, нчеларство, хигијену, књиговодство, краснонис, цртање, невање, гимнастику, мпого нута и какав стран језик, и још нисам сигуран, далп нисам оставпо какву иразнину у том лепом низу, коме бн у последње време хтели да додаду још ручпи рад и за дечаае и војничке вежбе. Све то попримпла је у свој наставпи програм модерпа школа, на коју се као у осталој Европи угледала и пародна школа у Хрватској. Дакако да се ту захтева од свега по мало али кад се све скупи, излази ипак добра иорција. Запста је то цело свеучилпигге еп гштаШге, у ком су штудентп кукавин деца. И ма да је модерна школа прогласпла памтење као најнижу од духовннх нодобности, то је јасно. да се то обилно градиво ногледом на доба ученика не да савладатн, кад бп и било како могуће нначе него ирекомерним теретењем иамтења. Алп ја мислим, да тај терег не може да иодпесе ив само памтење, које исто као и магарац може истииа многи товар на себе да прими, али му се тек ипак хртењача ломи Дол-<зи ми у памет слика детета, које је љубав са свију страиа прекрила украсом и иакитом, од којих је сваки за себе леп и драгоцеп, али нод сјајпим товаром клонуло је сирото дете, да се не види из шаренила, те би чисто човек морао да запита: А где је дете ? Наставни програм грађен је према свима обзприма, само се иије узнмао обзир на оно, нтто је најглавније, на оно за кога Је он: на дете, по чијој нрироди мора ире свега да се управља