Školski list

— 54 —

вилним ударањем гласа, и ученици пазе и слушају, али не гл°де у књигу него у учитеља, да би се већма слушањем навикли како се лепо чита. 2.) Учитељ каже ученицима на којој се страни и под којим бро.јем у дотичној читанци или ттесмарици та иесма налази и какав јој је наслов и унути их да је нађу. Затим нрочита он једну строФу или један одсек који имау себи подпуног смисла. Ако се смисао завршује на крају с тро®е, онда се има ту и одсек завршити, ако смисао нрелази у другу строФу, то се читање има дотле продужити, док се смисао не заврши. Док учитељ овако по други пут чита ученици читају то исто у себи а уједно пазе, како учитељ ири читању иодиже и спушта глас. 3.) Учитељ испитује ученике о садржају прочитаног одсека и разјасни им што они сами можда не разумеју. 4.) Овако разјашњени одсек читају ученици и то у другом разреду најпре неколико бољих, затим неколико средњих и наиослетку слабији ученици. У старијем разредима читају само ( двојица и то један од бољих и један од средњих чатаца. Док се овако на глас чита сви остали ученици тога разреда имају исти одсек у себи читати и велегласно читање својих другова пратити. 5.) Учитељ брижљиво пази на ово читање и иогрешке исправља и то не само оне грубље против правилног читања, него баш и оне мање против исправилног ударања гласа. Код ногрешака ове друге врсте мораће сам учитељ 2—3 нута показати, како се има дотично место правилно читати а у сваком случају гдегод се погрешка направи, дужаи ће бити чатац одмах затим сам себе поправити и но том цели тај одсек још један пут по ново прочитати. — У том случају нуждно је, да још два или три ученика тај исти одсек на глас читају. 6.) Кад се тако цела песма на одсеке прочита, задаучитељ да ученици ту исту пеему код куће више пута на глас читају и на следећем часу нареди да најире један од бољих а затим један од средњих чатаца целу песму на глас ирочита; дочим сви остали ученици ту исту песму у себи читају. 9. Која је несма зарад декламовања ту несму подели учитељ на одсеке но смислу и по строФама и задаје да сви ученици у школи за тихо вежбање или код куће сваки но једну строФу или одсек из ње од речи до речи на памет науче. Овако задате строФе испитују се сваки дан пре почетка наставе, а пошто се тако цела песма на намет научи, онда се суботом после нодне преслишају ученици и вештбају се том приликом у правилном рецитовању и декламовању. Уз најдобраније песме у читанкама задати вал^а старијим ученицима и одабране народне песме особито косовске за овако учење. Зарад тога нужно је, да сви ученици имају такву књижицу у којој суодабране народне несме штампане. 8. Оне песме, што се имају за невање употребити, пошто се ио горе означеном начину прочитају и на памет науче, имају се учити певати и то сваки пут нредузимати се има само једна строФа иотпуно, не