Školski list

— 55 —

пазећи да ли се у љој свргаује смисао или не. При овој настави прво учитељ одпева строФу, затим је певају сви учениди, скамија по скамија, и так нанослетку нојединде. В.

0 ШШЕ ЗАД ШЖ&. (Свршетак.) У досадаљем салг у обште настојао да разложим своје назоре о домаћим задаћама; а сад упустимо се у потанкости, на видимо, какве су задаће најприкладније за кућну израду и каква се има постепеност обдрн^ати код ових, као и у оиште код настављања. Најпре се рађа питање, како и када ваља започети! ГГошто је главпа ствар, да се деда приуче на саморад, на ношто се ириучавање мора по могућности рано започети, то већ у нрвом разреду ваља давати домаће задаће, наравски таке, које деца I. разреда нрема својој способности и развијености могу израдити. У иочетку молсемо дати дртарске задаће. Нацртајмо на таблл какав једноставни облик, на нр. виле, лестве и т. д. дајмо деци, нека у школи за нама дртају, на онда нека то код куће 5, 6, 10 иута нацртају, оида прегледајмо цртања, па вештије похвалимо, а слабије бодримо. Но нрегледање не смемо ироиустити, јер ће иначе деца изгубити вољу. То можемо наставити, док нисмо понешто прешли иреко почетних тешкоћа читања и писања, а онда можемо давати и нисмене задаће. Једно парче даде.мо прстом у ваздуху нанисати, онда га дамо из књиге прочитати, иа тек затим можемо дати као домаћу задаћу за нреписање. После неког веџбања биће од тог тај уснех, да деца не пренисују слово по слово, него целу реч прегледају и препишу, те ју тако у памет усаде. — Тим ирестају оне тужбе и приговори, које наводе противници читониса, т. ј. да су овако поучавана деца особито слаба у правопису. Но дотле, док које иарче нисмо ваљано израдили, односно док га у школи нисмо ваљано проучити дали, не можемо га дати као домаћу задаћу. Рачунских задаћа не можемо давати у првом разреду, јер се ту највећма морамо ограничити на рачунање из главе и на преиисивање бројева. У другом разреду се већ осим читанке даје детету у руке и граматика. У овој налазеће се веџбе имају се понајпре устмено протумачити, опетовано дати изрећи, па кад су их деда добро научила, имају им се дати као домаће задаће. Како се имаду ове веџбе обавити, о том упућује упутство. Па пошто деца у другом разреду већ уче 4 основне врсте рачуна, ако и само у кругу бројева до 100, то већ можемо и из рачунања давати домаће задаће, али никада не много; за јутро посве су довољне 4 задаће. А за иразник можемо крај мале граматикалне веџбе задати и неколика рачунских веџба. Но не заборавимо никад, да дете згодним иитањима наведемо, како се има питање решити, јер иначе неће се паучитл кад треба да употреби једну, а када другу врсту рачунања. Давање иотребних питања, да се деца науче да по њима раде, без чега