Školski list

— 309 —

облешнп станајолом (развучеиим калајем), у који се пакује чоколада и дућански сапун, те се може свуд лако да добије. Ако хоћеш да покажеш, да се и човечије тело може да електрише, а ти узми четири једнаке чаше и постави на њих равну појаку дашчицу. На ту дашчицу нека се поине једно дете и тада му пређи преко руке или образа 10—20 пута електрисаним стаклом или смолом. У детињем телу накуниће се електрицитет, и кад ириближиш н. пр. његовом носу чланак од прста, искочиће светлац. Чаше су за овај оглед биле због тог нужне, да се осами. 4. Кад лоптици од сржи, која на концу виси, приближим елек трично стакло, онда ће стакло лоптицу привући и одбити; стакло неће више ту лонтицу да привуче. Али ако сад приближим лоитици електрисану смолу, онца ће ју она живо привући, живље него кад је лоптица неелектрична. Кад се обратно лоптица електрише смолом, онда ју смола одбија, а стакло привлачи. Стакло и смола налазе се даклеу различном електрич ном стању. Зато ћемо рећи, да има две врсте електрицитета : једна, која се развија, кад се стакло таре, и ту ћемо назвати стаклени електрицитет друга, која се развија, кад се смола таре, и ту Кемо назвати смољани електрицитет. Ако обесим једпу норед друге две лоптице од сржи, иа једну и другу додирнем електричним стаклом, онда ће се она једна од друге одмаћи т. ј. одбијаће се. Исто ће бити, ако обе електричном смолом додирнем. Стаклен електрицитет одбија дакле стаклени и смољани електрицитет. Али ако једну лоптицу додирнем електричним стаклом, а другу електричном смолом, онда ће обе лоптице да се привуку и одмах ће после тога да се ноставе у с::ој првобитни положај. Лонтице су дакле, пошто су се нривукле, постале опет неелектричне. Стаклен електрицитет иривлачи дакле смољани електриијитет и обратно; стаклени и смољани електрицитет узајмно се уништаеају, тако да тела, на којима су се налазили, постају неелектрична. Исећи ћу перјаницу од паиира и привезаћу је за један крај игле плетице; други крај игле утврдићу за куглу од метала (или за куглу металом обмотану) и начинићу ту куглу превлачењем са електричним стаклом електричном. Чим прими кугла електрицитет, разићиће се перјаница, јер се у сваком прамену њеном налази стаклен електрицитет. Исти оглед могу да ноновим и са смолом. Сад знамо зашто лоптице од сржи, кад су на столу, скачу између стола и електричног стакла (или смоле.) Оне приме од стакла стаклен електрицитет и с тога се од њега одбију. Али кад дођу до стола, нредаду столу тај електрицитет, постану тим поново неелектричне и врате се онет стаклу натраг и т. д. (Свршиће се.) „УЧШЉ ДА БУДЕ СВШТШШК/' (Свршетак.) 9. 10. 11. Овим наводима је казано све. Што је било завијено леним „намерама" и „тежњама," сад је одкривено као један вапај. Јер из