Školski list

— 229 —

ска настава бројањем да заиочне. Много пута ће се десити, да дете, кад дође у школу, зна већ мало да броји, т. ј. зна, да означи дотичним бројником неку количину истих иредмета. Али још чешће се догађа, да је дете научило само, да бројнике редом механички казује.а не зна управо, колику количину треба овај или онај бројник да означи. Због тог је нужно, да се учитељ не да таквим знањем бројања обманути, него ваља да настоји, да дете стече јасну представу о значењу бројника, који су му од чести већ познати. Да то постигнемо, упозорићемо га на предмете, који се налазе у школи један пут или више пута. Тако дознамо н. ир. у разговору са дететом, да се у школи находи један прозор и још један прозор. Отуд можемо лако да изведемо: да су једач ирозор и јога један ирозор два арозора Кад дете изнађе тако значење бројника два, онда га можемо позвати, да нам наведе још друге иредмете у школи као и делове свог тела, који се двапут налазе, н. пр. две столице, две трпезе, двоја врата, две руке, два ока, два увета итд. На тај начин ћемо увести дете у разумевање бројника један, два, три до десет. Као што се дакле види учениди морају да уче да броје на стварима, јер се само стварним посматрањем долази до јасних и нравилних нредетава Да се то посматрање олакша, ваља сви ученици овде у ночетку да имају при руци предмете, на којима ће моћи да броје. Најбоље ће бити да ученици имају прутиће, који су сва леио од једне дужине. Као наочигледно средство за целу школу добро ће нослужити десет коцака од дрвета. Мање је згодна за прву наставу руска рачунаљка, која се сада већ у свима школама налази, али и она се може да употреби, ако се само за то састара, да се све оне куглице уклоне или прикрију, које не треба ученици да виде. Ако је и неонходно нужно да се увек придржавамо наочигледности при првим рачунским веџбама, то ипак ваља имати на уму, да нам је цељ, да се наочигледношћу развије представа. И малом детету, кад иочне да иде, нужна је туђа потпора, иосле се подупире само, а најпосле не треба никакве нотпоре и научило је, да се слободно покреће Тако треба да буде и код рачунске наставе. Већ смо напоменули, којим се путем дају деци јасни појмови о основним бројевима. Ево да то изведемо помоћу коцака. Ставићемо на сто једну коцку и упутићемо дете, да у целој реченици каже: то је једна коцка. Сад ставимо уз њу још једну коцку; на нитање: Колико има сад коцака? чујемо: То су две коцке. Не одговори ли тако дете, онда је то знак, да не познаје број два и тада треба учитељ ону реченицу да искаже. На тај исти начин постају реченице: То су три, четири десет коцака. Наизменце казују те реченице поједина деца као и цео разред са иравилним нагласком. За тим долазе скраћивања: 1. Једна коцка, две коцке, три коцке итд. 2. Један. Два. Три итд. 3. Иза један долази Два; иза Два долази Три итд.