Školski list

- 265 —

највеће су важноети за све рачунање и због тог се мора у њима све дотле да веџба, догод се у главу не утуве; али ствар намтења треба они да. постану честим нопављањем на дотичној штици, предртавањем и писменим представљањем са ци®рама (о том мало даље), а нипошто учењем на памет. Уиознавање са цифрама. Ово што је досад изложено даће учитељу доста посла за три а и више месеца. Пошто су се деца досад учила и веџбала само на наочигледан начин, то се сад већ може без опасности да пређе са ствари на зиаге, са слике на циФру. Учитељ нацрта на школској табли слику и стави поред ње дотичну ци®ру. Уз то деца говоре: То је једна тачка то је циФра један ; то су две тачке — то је ци®ра два и т. д. На табли стоје све дојакоње слике и уз исте свих десет циФара Исто таква штица треба да се налази у школи. Приљежним преписивањем и пропитивањем навикну се око и рука на те Форме. ЦиФре се читају и пишу најпре по реду, носле и преко реда Где стоје седам тачака? Покажи циФру седам, — Шта значи ова ци®ра? — Напиши са тачкама, колико ова циФра значи (дете црта дотичну слику) и т. д. Најпосле се слике, што су у буквару, прецртају тако, да у свако иоље дође у место тачака дотична ци®ра. Писмена веџбања. Деца се пајпре упознају са знацима -|- (више), — (мање) и —= (једнако је). После се ираве низови на тај начин, да се пеки број на све бројеве додаје и неки број од свију бројева одузима (разуме се да ресултат не сме да прелази десет.) Први низови иостају иа школској табли под управом учитеља. За исте је Форма 3 -Ј- 2 = =5, 7 — 4 = 3. Доцније долазе измешане задаће, задаће са више него два сабирка и најпосле и такве, у којима је спојено сабирање и одузимање, н. пр. 6 -ј- 3 — 4 = ? Ако време дозвољава, могу да се предузму још и веџбања у састављању бројева, н. пр. 5 == 3 -ј- ? — Особито код тих последњих веџбања не сме да се пропусти наочигледно представљање. Ова веџбања биће за учитеља знаменито олакшана, ако ученици имају „Рачуницу за срп. нар. школе I. књигу" (изишла код Браће Јовановића у Панчеву). У истој се налазе сва наведена веџбања у свој њиховој разноврсности. Писмена веџбања у множењу и делењу нису овде још нужпа, јер је за то још мало материјала. Пре но што пређемо на идуће коло бројева, сматрамо још за нужну напомену, да је особито важно, да се број десет добро увеџба ; деца морају да знају сасвим сигурно да кажу, колико се мора на неки број да дода, иа да се добије број десет и колико остане, кад се од десет неки други број одузме, На тој вештини оснива се брзо и сигурно ирелаззње из једне десетице у идућу или предходну десетицу. (Наставиће се.) ВИШЕ ДЕБОЈАЧКЕ ШКОЛЕ У ШАТСКОЈ И СШОНИЈИ. У осмом комаду „Службеног Гласника" штампан је нов наставни нрограм за више девојачке школе у краљевини Хрватској и Славонији и наредба, којом се исти нрописује.