Školski list

— 297 -

10 + 2 = 12 > 2 + 1° = 12 > 12 — 2 = 10 ' 12 - 10 2 - Разлагањем у девет и три добије се: 9 -{- 8 .= 12, 8 -|- 9 = 12, 12 — 3 = 9, 12 — 9 == 3, 4 X 3 = 12, у 4 од 12 = 3. Разлагањем у осам и четири имамо: 8 + 4 = 12, 4 + 8 =12, 12 — 4 = 12, 12 — 8 = 4, 3 X 4 =. 12, 7з °Д 12 = 4. Разлагање у седам и пет даје: 7 —|— Б = 12, 5 + 7 = 12, 12 — 5 = 7, 12 — 7 = 5. Најпосле се разложн дванаест у шест и шест : 6 —ј— 6 = 12, 12 — 6 = 6, 2 X 6 = 12, х / 2 од 12 = 6, 0 X 2 = 12, Уб од 12 = 2. Тако се рада са сваким бројем и задају се иримењене задаће и мала решавања, н. ир. 8 б? 5 је 2 и 3, 8 2 - - 10, 10 - 3 = 13, дакле је 8 -]- 5 = 13. Ту се већ види, како је важно, да је дете вешто у донуњавању основних бројева на десет. Та је вештина потребна и за одузимање, јер кад треба од 16 да се одузме број 9, онда мора дете, пошто 6 одузме, уједно да зна, да се 9 састоји из 6 и 3, да треба дакле од 10 да одузме још 8. Може ли в.ћ на овом степену да се постигне, да се ресултати добивени разлагањем запамте (али не учењем на изуст, него само рачунањем), онда је добивено врло много за даљи рад. Али многа деца неће имати такво јако памтење за бројеве; уморили би се, да веџбања већ овде дотле продужимо, док сви то не науче. Морали би непрестано најслабијим ученицима да се обраћамо, а то би врло јако задржавало боље, па и саме средње ученике. У школи се не сме сувише много обзирати ни на најбоље ни на вајслабије; средњи треба и ту да су меродавни. До увиђења и неког извесног степена вегатине, барем колико је нужно за разумевање онога штб ће доћи, мора у свачем код свију да се дође; што појединима у вештини не достаје, то се може још да накнади при даљим одсецима. Особита важност ваља да се положи на бројеве 12, 14, 15, 16, 18, 20, јер они дају нрилике, да се принрема таблица множења (један нут један) и делење. Код броја 12 ваља се дуже времена забавити и упознати ученике са деловима године и туцета. Разлагање бројева у више од два дела није нужно, пошто нема за то никаква разлога. Јер кад треба да изнађемо суму од три, четири и више бројева, онда се то увек тако ради, да се најпре два броја скупе, том ресултату дода се трећи број и т. д. То је исто случај и за одузимање. Сасвим је дакле довољно разлагање у два дела. Нисмо наводили иримењене задаће, које на том степену мора свак учитељ да зна сам да задаје. Ипак да покажемо на броју 12, како разноврсне задаће могу да се стављају: 1) Кажи колико требаш до 12, кад имаш 3, 5, 6, 9 и т. д.? 2) Од једног туцета оловака нрода трговац 4; колико му је још остало ? 3) Јова куни туце писаљака; отуд поклони Паји 3 и Милки 2 колико је Јова себи задржао ? 4) Који је број за 3 већи од 9 ? 5) Који број можеш да разложиш у 7 и 5 ? 6) Кад земичка кошта 2 н., колико се земичака добију за 12 новч. ? 7) Гомила јабука кошта 3 новчића; колико ћеш гомила добитц за 12 новчића?